Schenking Geuskens Xavier

Postkaart : Afleidingskanaal

Postkaart : Le Bon, éditeur, Ostende, nr. 91. Bijgekleurd. Ostende - Vieux Bassins. Het afleidingskanaal van het kanaal Oostende - Brugge dat in verbinding stond met de handelsdokken. De spoorwegbrug is open. Verbindt het Zeestation met Oostende-Station. Zichtbaar het torentje van het Zeevaartcommissariaat, of "De Pilotage" aan de Keizerskaai. Het kanaal werd gedempt in 1936.( x 2 kleut en zw)

Postkaart : De Graaf de Smet de Naeyerbrug over het afleidingskanaal

De Graaf de Smet de Naeyerbruggen zijn een opeenvolging van drie bruggen in het verlengde van de Graaf de Smet de Naeyerlaan, als verbindingsbruggen tussen Blankenberge en Oostende, als onderdeel van de Koninklijke Baan. Aansluitend ook de draaibrug over de Demeysluis. Hier afgebeeld de tweede brug. Een grote brug in ronde boog van fraai gedecoreerd gietijzer met klinknagels over het nu verdwenen afleidingskanaal. Vier hoge natuurstenen brugpijlers met gebeeldhouwde versieringen van scheepsboegen, golven en schelpen, waarop bronzen naakte engelenbeelden van J. Dillens en K. De Kesel.

Postkaart : De Graaf de Smet de Naeyerbruggen

Le nouveau Pont. Mooie postkaart die de opeenvolging van de Graaf de Smet de Naeyerbruggen laat zien. Opeenvolging van drie bruggen : een kleine brug over de Slachthuiskaai, een vaste brug over het afleidingskanaal en een vaste krukbrug over de spoorweg. Achteraan sluit de draaibrug over de Demeysluis hierop aan. Zij waren verbindingsbruggen tussen Blankenberge en Oostende, in het verlengde van de Graaf de Smet de Naeyerlaan, aangelegd als onderdeel van de Koninklijke Baan, de ontsluitingsweg van de volledige kust uitgebouwd op initiatief van koning Leopold II.

Postkaart : Derde Kursaal

Editeur Albert Sugg, à Gand. Série 7 N.74. Ostende - Le Kursaal. De noordgevel. Het Kursaal tijdens de ombouw. Van wat op deze prentkaart te zien is behoort alleen de concertzaal (de rotonde) nog tot het oude Kursaal ; de rest is reeds omgebouwd naar de plannen van Alban Chambon. Links de Kursaal-Oosthelling. "Rechts, ter hoogte van de westkant van het terras is die grote witte vlek een voorlopig gevolg van de verbouwing. Die witte muur sloot de speelzaal voorlopig af. We zien hier een zicht omstreeks 1899-1900" (Erwin Mahieu)

Postkaart : Duivenschieting. Wellingtonrenbaan

Le Bon, édit., Ostende. 14. - Ostende - Tir aux pigeons. - Tijdens de "Belle Epoque" konden de "badgasten" zich ook plezieren met schieten op levende duiven. Van op de overdekte tribune kunnen de toeschouwers, mannen en vrouwen, genieten met een drankje van het schouwspel. Men vroeg een entrée van 10 of 15 frank afhankelijk van het bedrag dat aan het toernooi was toegekend. 27/07/1899 Prix de Mariakerke (handicap) 2.500 fr. - poule 25 fr. Als de vangst van een vissers geslaagd was verdiende hij 1 fr. per dag. Het gebouw werd feestelijk ingehuldigd op 26/07/1899.

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Le Bassin du Commerce. We zien het eerste handelsdok met links het stapelhuis van de stad. Er achter het tweede spoorwegstation (Oostende-Station). De handelsdokken gelegen langs de Keizerskaai (Quai de l'Empereur). Uit erkentelijkheid aan de Oostenrijkse keizer Jozef II gaf men zijn naam aan de weg langs de eerste twee handelsdokken. Weg die ontstaan was na de ontmanteling van de zuidelijke vestingen in 1781. Tot eind septemver 1912 droegen alle straten en kaaien rondom de handelskommen deze naam. Bron : Straatnamen van A tot Z / Daniel Deschacht. 1998, p.83. Plate BIB B235.

Postkaart : Haven

Ostende. Vue vers la mer. Nels serie Ostende. Links, aangemeerd de pakketboten  "Princesse Joséphine" en  "Princesse Elisabeth" nabij het Zeestation. Rechts, de sleepboot "Remorque". (Volksnaam "Zwarte Triene"). Op de achtergrond de torens van de Sint Petrus en Pauluskerk.

Postkaart : Havengeul

Ostende. Bassin. Tilbury schepen van de John Cockerill rederij tijdens het lossen of laden in de Visserskreek nabij de oude vismijn. Deze vrachtschepen onderhielden een regelmatige lijnvaart tussen Oostende en Tilbury. Tilbury ongeveer 56 km van Londen, waar de goederen verder vervoerd werden met de "London-Tilbury Southend Railway", waar ze verkocht werden op de markten van Bellingsgate en Covent-Garden. De vrachtschepen "Topaze", "Rubis" en "Saphir" voerden in 1905 : in 120115 ton en uit 121286 ton.

Postkaart : Het Hazegras

De Vandersweepplaats, vanaf 27 februari 1945 het Ernest Feysplein. Rechts, het tweede spoorwegstation (1882). In het verlengde van het plein de Graaf de Smet de Naeyerlaan, met links op het einde de Onze Lieve Vrouw Onbevlekt van het Hazegraskerk. Op de voorgrond het eerste handelsdok met aangemeerde vissersvaartuigen.

Postkaart : Het Hazegras

7. - Ostende : Ancienne Gare. - Oostende : Oude Statie. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Rechts het tweede spoorwegstation (1880-1882). Afgebroken in 1955, nadat er reeds sedert 1946 geen reizigersverkeer meer plaats had. Op de voorgrond de Vindictivelaan waar een politieagent het "drukke" verkeer regelt. Links in het eerste handelsdok zijn vissersvaartuigen aangemeerd, o.a. de O.224 Charles Denise. Sedert 27 februari 1945 werd de Vandersweepplaats omgedoopt tot Ernest Feysplein

Postkaart : Het Koninklijk Chalet

Nels. Série 13. nr.36. - Gekleurde kaart. - Ostende - Châlet Royal du côté de la ville. "De twee houten paviljoenen die door koning Leopold I op een duinkruin op de grens met Mariakerke gezet werden, worden in het voorjaar van 1874 verwijderd. Zij moeten plaats maken voor een koninklijk chalet dat Leopold II uit Engeland laat komen. Het oostelijk deel is in het najaar van 1874 klaar. Op 22 september 1874 geeft de koning er een klein inhuldigingsdiner, waarbij de provinciegouverneur en de plaatselijke autoriteiten aanzitten.

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Postkaart : Edit; O.V.S. Bruxelles. Ostende - La Gare et le Port. Het tweede spoorwegstation (1882) gelegen aan de Keizerskaai, vanaf 1912 Stationskaai, nu Leopold III-laan, aan de zuidkant van het tweede handelsdok.

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Postkaart : VED, nr. 327. (Imp. V. Ernult-Doncs, 20, rue des Chartreux, Bruxelles). Ostende - Le Gare et le Port. Het oud spoorwegstation (1880-1882), gelegen aan de zuidkant van het Tweede Handelsdok, de Keizerskaai, vanaf 1912 de Stationskaai (Quai de la Gare). Met zicht op de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. Architect Felix Laureys ontwierp het station in de geest van de Engelse laatgotiek, de zogenaamde Tudor-gotiek.

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Postkaart : Editeur V.G. 42 Avenue du midi, Bruxelles (Victor Grégoire). Ostende - La Gare. Gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein op de Hazegraswijk. Literatuur : Bouwmeesters van Oostende-Belle-Epoque. XIV. Felix Laureys / Norbert Hostyn. In : De Plate, 1978, p.105-106. Raadpleegbaar via de Plate in PDF-formaat.

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Ostende. La Gare Centrale. Met zicht op de Vandersweepplaats op de wijk Hazegras. Sedert 1888, de vroegere benaming was Place Neuve. François Van Der Sweep, ingenieur, voorzitter raad van bestuur van de Belgische spoorwegen. Als hoofdingenieur stond hij in voor de ontmantelingswerken (1865-1875) te Oostende. Geboren te Oostende (Jozef II-straat) op 25 maart 1821 en overleden te Elsene op 2 mei 1884. Bron : Straatnamen van Oostende van A tot Z / Daniel Deschacht. 1982, p.163. Plate BIB B235

Postkaart : Het Vindictive gedenkteken aan de Zeesluis Demey en de Demeybrug

Le Pont de Smet de Naeyer et le Monument du Vindictive. Nels serie 13 nr. 120. Het Vindictivegedenkteken, oorlogsmonument gelegen tussen de Demeybrug en de Graaf de Smet de Naeyerbrug. Bestaande uit de boeg van het Engelse oorlogsschip "Vindictve" en de masten van de Engelse oorlogsschepen "Thetis" en "Intrepid". Deze drie schepen worden tijdens de Eerste Wereldoorlog tot zinken gebracht, respectievelijk in Oostende en Zeebrugge, om de havens te blokkeren voor Duitse duikboten.

Postkaart : Hôtel de la Plage en Hôtel Beau Rivage

Ed. V.G. 42 avenue du Midi, Bruxelles. Ostende - Les Gds Hôtels de "La Plage et Beau Rivage". Het "Hôtel de la Plage" werd van 1895 tot 1911 uitgebaat door de "Compagnie Internationale des Grands Hotels", een dochtermaatschappij van de "Wagons-Lits". Het gebouw is drie verdiepingen hoog. Het heeft twee licht uitspringende zijgevels, een doorlopend balkon op de eerste en derde verdieping van het centraal gedeelte, een afwisseling van rechthoekige en boogvormige vensters en uitgewerkte kroonlijsten en beeldmotieven boven de hoeken van de zijgebouwen. Links, "Hôtel de l'Océan".

Postkaart : Kapellebrug

Postkaart : ND Phot, nr.191 (Neurdein). Ostende - Le Pont de la Rue de la Chapelle. De Kapellebrug richting Kapellestraat. De handelsdokken en de Keizerskaai. Met o.a. van links naar rechts : Hôtel de la Couronne, de Kapellestraat, Hôtel du Bassin, Hôtel Cosmopolite, kolenhandel O. Helsmoortel

Postkaart : Klein Strand

Ostende - Bains des Estacades. Carte Lux nr 38. Rechts het gebouw van de reddingsdienst, in de volksmond "De Permerensje". Links op de oosteroever de tweede vuurtoren en in het midden het gebouw van de "Quarantaine". In dit gebouw werden goederen en brieven die kwamen uit landen waar eventuele besmettelijke ziekten heersten, gedesinfecteerd. Na de Eerste Wereldoorlog geraakte het gebouw in verval en werd dan gesloopt. Vooraan op het strand de typische badkarren

Postkaart : Marie-Joséplein

Ostende - Place Marie-José. Huizenblok gelegen tussen de Hendrik Serruyslaan en de Leopold II-laan. In het plantsoen de sierfontein aangekocht bij Charles Gibault (Parijs) door het stadsbestuur van Oostende in 1899. Moest in 1927 plaatsmaken voor het Nationaal Huldemonument ter ere van August Beernaert. Het bronzen beeld werd toen geplaatst op het Hendrik Conscienceplein waar het rond 1956 verdween !. Op de hoek "Hotel de Saxe" en ernaast de "Taverne du Kursaal", uitgebaat door E. Janssens-Blomme

Postkaart : Pakketboot "Princesse Clementine" verlaat de haven van Oostende

Ostende, Sortie de le Malle. De "Princesse Clementine" liep in oktober 1896 van stapel en kwam in juni 1897 in lijn. Het was het laatste raderschip dat gebouwd werd ten behoeve van de Oostende-Doverlijn. Het was de eerste kanaalveerboot waarop een radioinstallatie geplaatst werd. Ten behoeve van de radioverbindingen met het schip werd in De Panne een zend- en ontvangstpost gebouwd. Het schip was uitgerust met stoommachines van 9.300 PK en bereikte een snelheid van 22 knopen. Het was 109 meter lang en bijna 24 meter breed (over de paddelkisten) en kon 700 passagiers vervoeren.

Postkaart : Pakketboot "Ville de Liège" in de havengeul van Oostende

Ostende. La Malle "Ville de Liège" en route pour L'Angleterre. Rechts, op de oosteroever de in aanbouw zijnde derde vuurtoren. "Ville de Liège" gebouwd bij Cockerill in 1914. Zusterschip van de "Stad Antwerpen". Gedurende de Eerste Wereldoorlog gebruikt als hospitaalschip voor het Belgische leger te Calais. In 1936 werd het omgebouwd tot de eerste carferry "London-Istanbul". 

Postkaart : Panorama van de haveningang

R. & J., D (of Römmler & Jonas, Dresde), nr. 4158,45. Ostende - Panorama pris du phare. Foto genomen vanaf de tweede vuurtoren op de oosteroever. Met zicht op de Visserskaai en de Zeedijk, het Klein Strand en de eerste vuurtoren, de havengeul en links de ingang tot het Schuildok. Vooraan de Leopoldspuikom en de -sluis.

Postkaart : Pilotage

Postkaaart : L. Lagaert, Brux., nr. 65. Ostende - Le pilotage. Bassins. Het gebouw met het torentje is het Zeevaartcommissariaat, ook de Pilotage genoemd, gelegen hoek Keizerskaai en Zuidstraat. In dit gebouw waren het Loodswezen, het Zeevaartcommissariaat, de Zeevaartschool en de Dienst voor de Zeevisserij ondergebracht. Het gebouw, in neo-vlaamse renaissancestijl, werd opgetrokken in de winter van 1898 op 1899, naar de plannen van architect Charles De Wulf. De aannemers waren de gebroeders Demeyer uit Gent.

Postkaart : Postgebouw

La Poste. "Het oude postgebouw aan de Hendrik Serruyslaan (1903-1906, beschadigd tijdens W.O II en gesloopt) was door architect Dewulf ontworpen volgens de typologie van een barok Spaans stadspaleis. Prototype was een tentoonstellingspaviljoen van het Koninkrijk Spanje op de Wereldtentoonstelling 1900 in Parijs" (Norbert Hostyn)

Postkaart : Royal Palace Hotel

Edit. V.G. [= Victor Grégoire], 42, Avenue du Midi, Bruxelles. - Ostende - Le Royal Palace Hôtel.  L'hippodrome. - We zien de ingang van het "Royal Palace Hotel" en zijn gaanderijen langs de Zeedijk. Links, een detail van de ingang van de Wellingtonrenbaan. Een elektrische tram met open wagon rijdt in de Koersenlaan. Op de dagen van de wedrennen worden er speciale trams ingelegd tussen het station en de Wellingtonrenbaan.

Postkaart : Royal Palace Hotel

Nels, Série 13, nr 18. - Ostende - Royal Palace Hôtel.- We zien het "Royal Palace Hotel" en een detail van de achterzijde van de tribunes van de Wellingtonrenbaan gelegen langs de Tribunestraat. In december 1952 werd de ingang van de renbaan achteruitgebracht en de Tribunestraat werd afgeschaft en omgevormd in een parkeerterrein

Postkaart : Schuildok, nu Montgomerydok

Ostende. Le Bassin de Pêche. In het Schuildok, rechts, open garnaalboten of Oostendse schovers. Vooraan garnaalboten, type "schipje". O.15 "Zoë" van schipper-reder Edouard Verbiest  en de O.41 "Persévérence" van schipper J. Vanderputte en reder wed. D. Vanderputte. Bron : Rapport sur l'administration et la situation des affaires de la Ville d'Ostende. 1898, p.157-158. Op de achtergrond, de oosteroever met links de tweede vuurtoren en ervoor het gebouw van de Quarantaine. Rechts de bewoning op de Vuurtorenwijk.

Postkaart : Schuildok, nu Montgomerydok

Postkaart : Lagaert, Brux. nr. 1. Ostende. Quai des Pêcheurs. Volk op de kaai van het Schuildok. Aangemeerd het garnaalschipje O.15 "Zoë" van schipper-reder Edouard Verbiest. Op de achtergrond op de oostervoer, de tweede vuurtoren en ervoor het gebouw van de Quarantaine. In dit gebouw werden goederen en brieven, die kwamen uit landen waar eventurele besmettelijke ziekten heersten, gedesinfecteerd

Postkaart : Torhoutsesteenweg

Ostende. Chaussee de Thourout. Oostende. Toroutsteenweg. De belle-époquevilla links vormt de hoek Torhoutsesteenweg en Koninginnelaan nabij het kruispunt Petit Paris. De gevel bevat  een beeld van de Oostendse kunstenaar Balthasar Mouton en zijn assistent Emile Seynaeve, voorstellende "Karel de Stoute", ("Charles le Téméraire"). Bron : Norbert Hostyn, in : De Plate, 2010, p.236.

Postkaart : Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein

Ostende. Place de la Gare. Algemeen zicht op de Vandersweepplaats, met links het tweede spoorwegstation (1882). De kusttram komt aan bij het wachthuisje. Auto's en koetsiers wachten op reizigers. Op de achtergrond de Vindictivelaan met op de hoek van de Kapellestraat het "Hôtel de la Couronne" (links) en het "Hôtel du Bassin " (rechts).

Postkaart : Vissersboten in het Schuildok, nu Montgomerydok

Postkaart : Excelsior. Editeur Albert Sugg, Gand, serie 7, nr. 102. Ostende. La Flotille des Pêcheurs de Crevettes. Open garnaalboten of Oostendse schovers in het Schuildok. Achteraan de O.24 "Martha", reder Maurice Desforges. Op de achtergrond de oosteroever met bewoning op de Vuurtorenwijk. Bron : O.24 : Rapport sur l'administration et la situation des affaires de la Ville d'Ostende. 1898, p.157-158.

Postkaart : Vissersboten in het Schuildok, nu Montgomerydok

Ostende. Port des pêcheurs de crevettes. In het Schuildok liggen open garnaalboten, of Oostendse schovers. Vooraan de O.96 "Henriette" van reder Aug. Deckmyn en de O.129 "Baron Ruzette" van eigenaar J. Geldhof en reder Aug. Hamman. Op de achtergrond de Sint Petrus en Pauluskerk en de Visserskaai. Bron : Rapport sur l'administration et la situation des affaires de la Ville d'Ostende. 1898, p.157-158.

Postkaart : Vissersboten in het Schuildok, nu Montgomerydok

Postkaart : Le Bon, éditeur, Ostende, nr. 216. Ostende. Bateaux de pêche. In het midden, open garnaalboten of Oostendse schovers. Links, de Visserskaai. Aangemeerd, een kottersgetuigde pannepot, de P.14 "Marie Thérèse".

Postkaart : Visserskaai

Postkaart Albert 25. Ostende. Le Port et la Gare Maritime. Ostend. The Harbour and the Naval Station. Vissersboten aangemeerd in het Schuildok, nu Montgomerydok. Op de achtergrond het Zeestation en ervoor de oude vismijn of De Cirk. Op de Visserskaai, gestationeerde viskarren en vooraan een rek droogvis.

Postkaart : Weststaketsel

Sur l'Estacade. - Het Weststaketsel. Genieten op het terras van het café-paviljoen. Een zeilvisserssloep vaart de haven binnen. Links, het tijseinpost op het Ooststaketsel. Midden, op de achtergrond, de derde vuurtoren in aanbouw. Links ervoor, zien we de noodvuurtoren die dienst deed tot de derde vuurtoren in 1926 in gebruik werd genomen. De tweede vuurtoren, ook op de oosteroever werd door de Duitse bezetter vernield op 7 september 1915.  

Postkaart : Zeedijk en Strand

4146 bng R & J.D. - Ostende - Vue vers le Palais du Roi. - De Zeedijk met de grote hotels, gezien vanaf de Kursaal richting Koninklijk Chalet. Volk op het Groot Strand, met de strandtenten en de badkarren. Interessante kaart voor de tekst. Reclamestempel van "The Cintra Wine C°", met adres Zeedijk 50.

Postkaart : Zeedijk.

Ostende - Vers l'Estacade. Links de eerste vuurtoren, in de volksmond, de "vlaggestok" genoemd. Gebouwd in 1771 en in gebruik tot 1859. Op deze plaats staat nu het Monument der Zeelieden (Zeeheldenplein). Uiterst links, op de oosteroever de tweede vuurtoren. Rechts het hotel "Royal du Phare"

Postkaart : Zeilvissersvaartuigen

Ostende. Barque de Pêche. Twee eenmastsloepen : De O.94 "Marie de Tournai", L. Peere, schipper en Aug. Peere, reder. De O.23 "Madeleine", P. Jansoone, schipper en Maurice Desforges, reder. Bron : Rapport sur l'administration et la situation des affaires de la Ville d'Ostende. 1898, p.157-158

Pagina's