CARFERRY'S

Foto : Bemanning carferry "Prins Albert"

Foto (kopie) 29.5 x 21 cm. - Bemanningsleden van de carferry "Prins Albert". 3de persoon links, Daniël Vanleke, 4de persoon J. Butseraen, 4de persoon van rechts, bootsman Jooris Prosper en 5de persoon van rechts commandant J. Van Caenegem.

Foto : Carferry "Car-Ferry" in de havengeul van Oostende

Gebouwd in 1948 bij Cockerill (Hoboken) en in dienst vanaf 3 juli 1949. Het was de eerste volwaardige carferry in dienst op het kanaal. De eigenaar kon zelf zijn wagen aan boord rijden. In 1952 werd het schip omgedoopt tot "Prinses Josephine-Charlotte". Het oosterstaketsel met de tijseinpost en op de achtergrond de vierde vuurtoren "Lange Nelle"

Foto : Carferry "Prinses Josephine Charlotte" in de havengeul van Oostende

Het M.S. Prinses Josephine Charlotte vaart de oostendse haven in. Dit schip werd tewater gelaten als "Car Ferry" en werd later herdoopt. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1949 tot 1975. Kon 110 auto's en 700 passagiers meenemen.

Foto : Carferry "Roi Baudouin" in volle zee

Het schip was ingericht met een veranda-bar, wisselkantoor, restaurant, snack-bar en een winkel waar sterke dranken en rookartikelen werden verkocht. Dit was de eerste maal dat een schip voor de Oostende-Dover lijn ontworpen werd met een winkel als standaardinrichting. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1965 tot 1983. Kon 1720 auto's en 850 passagiers vervoeren.

Foto RMT

Foto18 x 13 kopie). Machinepersoneel car-ferry "Reine Astrid" ex "Stena Nautica" Van links naar rechts: Werktuigkundige Etienne Velghe, 2° Officier werktuigkundige  Sorel Fernand, Werktuigkundige René Luyens, Stoker Roger Blonde, 1° Officier werktuigkundige Cogghe Roland, Elektrieker Ronny Martinsen, Werktuigkundige Marcel Van Torre, Werktuigkundige Jaques Marcel. Zittend: 3° Officier werktuigkundige Gilbert Demeester.

Omtrent de Oostende - Doverlijn. - Met foto's

Met lijst : Ongevallen met pakketboten tot aan Wereldoorlog II en na Wereldoorlog II

4 foto's : (1) De Britse pakketboot Royal Sovereign vaart de haven van Oostende binnen (1938) ; (2) De Britse pakketboot Queen of the Channel vaart de haven van Oostende uit (1937) ; (3) Prince Boudouin gemeerd naast de Normandie in de haven van Le Havre (1935) en (4) De Britse pakketboot Vortiger liep op een golfbreker voor Oostende (1982) uit de collectie van R. Coulier

Met lijst pakketboten Oostende - Dover bijgewerkt tot 2006

Auteurs: 

Postkaart : Carferry "Eurovoyager" vaart de haven van Oostende uit

Eurovoyager T 379. Mooie prentkaart met de "Eurovoyager" die de havengeul verlaat. Met zicht, links op het Klein Strand en de appartementen langs de Albert I-promenade.  Achteraan, rechts, de Oude Watertoren, de toren van het Feest- en Kultuurpaleis (Wapenplein). In het midden, de nieuwe watertoren (Maria-Hendrikapark) en de woontoren "De Mast" (Ernest Feysplein)

Postkaart : Carferry "London-Istanbul"

Crossing the carferry "London - Istanbul". Ex "Ville de Liège" omgebouwd in 1935. Laadvermogen : 250 passagiers en 100 personenwagens. Het was zijladend met neerklapbare bruggen. Deze carferry bevatte dertig cabines, zes badkamers, een restaurant, een salon en een rooksalon. De artistieke versiering was door architect Obozinsky verzorgd. Na 35 jaar dienst werd ze in 1946 voor schroot verkocht.

Postkaart : Carferry "Reine Astrid" voor de Engelse kust

Zeevaartlijn Oostende-Dover AVM A.248. De carferry "Stena Nautica" in 1982 door de RMT gecharterd en in 1983 gekocht en omgedoopt tot "Reine Astrid". In dienst van 1982 tot 1997.