HANDELSDOKKEN

Foto : Afbraak tweede spoorwegstation (Oostende-Stad).

Foto 15 x 10. Zicht vanaf de Vindictivelaan op de wijk Hazegras en de afbraak van het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad). Het spoorwegstation was sedert 1946 niet meer in gebruik. Een nieuwe bestemming is er nooit gekomen, dan maar afbreken !

Foto : De Handelsdokken (1872)

Foto genomen toen aan het Eerste Handelsdok grote werken werden uitgevoerd, waaronder het halveren van de oude Visserskreek. Links "Hôtel de la Maison Blanche", het "Wachthuis" en daarachter het "Hope Hotel". Centraal het Eerste Zeestation.

Foto : De Handelsdokken (1872)

Zicht van de werken aan het Eerste Handelsdok, gezien vanaf het Eerste Zeestation, richting de Kapellebrug. Het groot wit gebouw rechts, op de hoek van de Zuidstraat en de Keizerskaai is het "Hôtel du Nouveau Débarcadère". Het werd in 1899 afgebroken voor de bouw van het "Zeevaartcommissariaat", genaamd "Pilotage"

Foto : De Keizerskaai, thans Vindictivelaan (ca. 1890)

Vooraan het tweede handelsdok. Gedeelte van de Keizerskaai tussen de vroegere Werfstraat (links) en het Onze Lieve Vrouwe College (rechts). De huizenrij links, tussen de Werfstraat en de Aartshertoginnestraat, werd rond de eeuwwisseling gesloopt voor de aanleg van de Hendrik Serruyslaan.

Foto : De Keizerskaai, thans Vindictivelaan (ca. 1890)

De Keizerskaai vanaf de Sint-Jorisstraat (links), thans Dekenijstraat. Op de voorgrond het eerste handelsdok. Het witte gebouw achter de driemaster is het "Hôtel du Nouveau Débarcadère" op de hoek met de Zuidstraat. Het werd gesloopt in 1899 voor de bouw van het Zeevaartcommissariaat, genaamd "Pilotage". Op het einde het eerste Zeestation.

Foto : Eerste Wereldoorlog. Activisme (1918)

Formaat : 8,5 x 12,5 cm. - "38 activistische soldaten, uit de krijgsgevangenkampen bijeengehaald, komen op 15 september 1918 te Oostende aan. Men trok naar de Koninklijke Schouwburg (Van Iseghemlaan) waar zij het toneelstuk "Waarom?" van René Maes opvoerden. Dit stuk had het martelaarschap van de Vlaamse soldaten aan het Ijzerfront als inhoud en werd met een zeker succes opgevoerd te Kortrijk, Brugge, Gent en Oostende". In : Oostende 14-14 : deel 2 / Ferdinand Gevaert, Freddy Hubrechtsen. 1996. p.84-85. Plate bib 229. - Hier nabij het eerste handelsdok. - Map 029A/29b

Foto : Eerste Wereldoorlog. Haven (1915, 1917)

Formaat : 8,5 x 12 cm. - nr.1 : Tweede vuurtoren vernield (07/09/1915) ; nr.2 : Visserskaai, kantoren Zeewezen naast het Zeestation (05/06/1917) ; nr.3 : Stapelhuiskaai (05/09/1917) ; nr.4 : Visserskaai (22/09/1917) ; nr.5 : Oude Vismijn (25/09/1917). - Map 29A/26a  

Foto : Het Eerste Handelsdok (ca. 1890)

Het eerste handelsdok, met links een gedeelte van het stapelhuis van de stad Oostende, de estaminets "De Koophandel" en "In 't Vuurschip". Rechts, het eerste politiebureau van de wijk Hazegras. Dit was ook een gedeelte van de Keizerskaai, na 1912 verandert in Stapelhuiskaai en nu Leopold III-laan.

Foto : Het Hazegras

Foto 15 x 12.5. Algemeen zich op het Hazegras. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad), gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. De gebouwen gelegen aan de Keizerskaai ten zuiden van het eerste handelsdok zijn, van links naar rechts, de cafés "De Koophandel" en "In 't Vuurschip" en het oud politiekantoortje.

Foto : Het Hazegras - Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein

Foto kopie van een postkaart 30 x 20. Ostende. Place Vanderzweep. Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. Het tramwachthuisje en een stoomtram. Rechts het politiekantoor, gebouwd in neo-Vlaamse renaissance stijl naar de plannen van de Oostendse architect Gustaaf Vandamme, in 1905. Het tweede torentje is van het Zeevaartcommissariaat. Op de achtergrond, het eerste handelsdok, de Keizerskaai, vanaf 1919 Vindictivelaan en de Sint Petrus en Pauluskerk

Foto : Lossen van ijs voor de ijshandel "Norwegian Block Ice". Visserskaai 7

6 foto's : (1) en (2) Een driemastbark lost ijs in het eerste handelsdok ; (3) en (4) Binnenbrengen van het ijs in het pakhuis van Desforges aan de Visserskaai 7 ; (5) en (6)  De wagens waarmee het ijs wordt vervoerd. Map 041D/34 

Foto : Luchtopname van het eerste handelsdok met op de achtergrond het nieuw zeestation (1920) (sic)

Carte Luxe Thomas. 2. Ostende - Panorama vers la nouvelle gare Maritime. "De datering lijkt mij niet juist. Op de achergrond de tweede vuurtoren, vernield door de Duitsers in 1915 en een onbeschadigd Zeestation. 1913-1914 lijkt mij juister" (Georges Van Duyvenboden)

Foto : Scheepswerven derde handelsdok

De scheepswerven aan het derde handelsdok (nu verdwenen) : van links naar rechts werf DEWEERT, werf PANESI, werf DENYE, werf HILLEBRANT en werf LOY. Op de voorgrond een pas van stapel gelopen visserssloep, achteraan de Perronstraat en rechts de oude watertoren.

Postkaart (kopie) : Het Hazegras

7. Ostende. La gare et la place Van der Sweep. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Rechts het tweede spoorwegstation (1882) met zicht op de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. De stoomtram aan het wachthuisje. Koetsiers wachten om de reizigers naar hun hotel te rijden. Op de voorgrond de handelsdokken en de Kapellebrug. Links de Stapelhuiskaai (Quai de l'Entrepôt),vanaf oktober 1912, voorheen Keizerskaai, met het stapelhuis van de stad. 

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart : Blankenberghe (sic) - Bâteau au port. Gemeerd de Noorse driemaster "Cort Adelaer" met thuishaven Kragerö aan de zuidkant van het tweede handelsdok. Vanaf 1890 vervoerde ze vooral ijsblokken naar Engeland en Oostende. In de jaren 1890 nog enkel naar Oostende .
In 1913 werd de "Cort Adelaer" afgetuigd en gebruikt als gesleepte lichter te Gressvik. Rechts een driemaster met zeilen en links ervan een niet getuigd zeilschip deden dienst als drijvende school voor scheepjongens.

Postkaart : Afleidingskanaal

Postkaart : Le Bon, éditeur, Ostende, nr. 91. Bijgekleurd. Ostende - Vieux Bassins. Het afleidingskanaal van het kanaal Oostende - Brugge dat in verbinding stond met de handelsdokken. De spoorwegbrug is open. Verbindt het Zeestation met Oostende-Station. Zichtbaar het torentje van het Zeevaartcommissariaat, of "De Pilotage" aan de Keizerskaai. Het kanaal werd gedempt in 1936.( x 2 kleut en zw)

Postkaart : De handelsdokken en het zeestation

Postkaartalbert 48. Ostende. Les bassins et la Gare Maritime. Ostend. The Docks. Links op de voorgrond het torentje van de "Pilotage", of Zeevaartcommissariaat en op de achtergrond het zeestation. Rechts het afleidingskanaal naar het kanaal Oostende Brugge. De middenslagtreiler O.25 "Koning Albert" aangemeerd aan de Froid Industriel, Stapelhuiskaai = Quai de l'Entrepôt. Op de achergrond pakketboten aangemeerd in de haven.

Postkaart : De handelsdokken en het zeestation

Ostende. Les Bassins et la Gare Maritime. Ostend. The Docks. Albert n° 48. Het eerste handelsdok. Links zien we het torentje van de "Pilotage", of het Zeevaartcommissariaat gelegen aan de Vindictivelaan. Vissersvaartuigen aangemeerd en rechts het afleidingskanaal naar de vaart Oostende - Brugge. Op de achtergrond het Zeestation en pakketboten. Zie ook inventarisnummer 2015/0384

Postkaart : Eerste handelsdok

Edit. V.G.[Victor Grégoire], 42, Avenue du Midi, Bruselles. - Ostende - Arrivée des pêcheurs. - Het lossen van de bennen vis. Twee vissersvaartuigen van de rederij "Pêcheries à Vapeur". Op de achtergrond het spoorwegstation "Oostende-Stad" aan de Vandersweepplaats. Map 041D/85 

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart Albert 93. Ostende. Le bassin intérieur. Oostende. De binnendok. Aangemeerd in het tweede handelsdok, Aviso " Ville d'Anvers " visserijwachtschip, gebouwd in 1884 bij Cockerill te Hoboken. Het was een brik uit staal gebouwd met hulpstoomvermogen. Ze voerde twee masten met razeilen voor een totaal van 713 m2. De stoommachine die de enige schroef aandreef, ontwikkelde 950 pk waardoor het vaartuig een kruissnelheid van 9 kn. verkreeg. Ze was 69 meter lang, had een breedte van 9 meter en 3,60 meter diepgang.

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart : Ed. V.G. 42 avenue du midi, Bruxelles (Victor Grégoire). Ostende - Le port. Het Zeevaartcommissariaat op de hoek van de Keizerskaai en de Zuidstraat. Café de Roubaix. Vissersvaartuigen in het eerste handelsdok, o.a. de O.88 Bernard, een stoomtreiler van de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens". Rechts op de achtergrond het oude Zeestation.

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart : L.L. Brux., nr. 20. (Lagaert). Ostende - Les Bassins. Vissersvaartuigen van o.a. de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens" aangemeerd aan de Keizerskaai, vanaf 1919 Vindictivelaan. Het gebouw met torentje is het Zeevaartcommissariaat of in de volksmond de "Pilotage", gelegen hoek Keizerskaai en Zuidstraat. Links café restaurant "North Star" op de hoek Keizerskaai en Sint-Joristraat.

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart Albert 39.
Vue à vol d'oiseau des bassins et du bld Vindictive.
Bovensluishoofd van de sluis handelsdokken, men ziet de lege deurkasten van voor de verlenging. Op de achtergrond de Keizerskaai, thans Vindictivelaan. Vanaf de Zuidstraat tot aan het Sint Petrus en Paulusplein. Links het Zeevaartcommissariaat, met torentje en rechts op de hoek, het Waterhuis, waar de scheepsvoorraad drinkbaar water werd opgedaan.

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Bassin Montgomery. Albert n° 142. Titel van prentkaart onjuist. Het eerste handelsdok. Door de bouw van de Mercatorsluizen, begin de zeventiger jaren, veranderen de handelsdokken in een jachthaven, de Mercatorjachthaven, nu Mercator Marina. Op de achtergrond het tweede sproowegstation (Oostende-Stad)

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Le Bassin du Commerce. We zien het eerste handelsdok met links het stapelhuis van de stad. Er achter het tweede spoorwegstation (Oostende-Station). De handelsdokken gelegen langs de Keizerskaai (Quai de l'Empereur). Uit erkentelijkheid aan de Oostenrijkse keizer Jozef II gaf men zijn naam aan de weg langs de eerste twee handelsdokken. Weg die ontstaan was na de ontmanteling van de zuidelijke vestingen in 1781. Tot eind septemver 1912 droegen alle straten en kaaien rondom de handelskommen deze naam. Bron : Straatnamen van A tot Z / Daniel Deschacht. 1998, p.83. Plate BIB B235.

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nels 4. Place de la gare. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Op de voorgrond het eerste handelsdok met aangemeerde vissersvaartuigen. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad), gebouwd tussen 1880 en 1882 aan de Vandersweepplaats, nu het Ernest Feysplein. Links het politiebureau (1905) naar de plannen van architect Gustaaf Vandamme. Inspelend op de stationsfunctie is het plein omgeven door winkelhuizen, herbergen en hotels opgetrokken in neo-Vlaamse renaissancestijl in de periode 1901-1909.

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nels. Ostende. La Station et Panorama de l'Entrée de la Ville. The Station and General View at the entrance of the Town. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Vooraan de handelsdokken en Kapellebrug. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad) gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nelsserie 13 nr 22. Ostende. La Station et Panorama de l'Entrée de la Ville. The Sation and General View at the entrance of the Town. Algemeen zicht van de Hazegraswijk. Op de voorgrond de handelsdokken en Kapellebrug. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad) gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernst Feysplein

Postkaart : Het Hazegras

De Vandersweepplaats, vanaf 27 februari 1945 het Ernest Feysplein. Rechts, het tweede spoorwegstation (1882). In het verlengde van het plein de Graaf de Smet de Naeyerlaan, met links op het einde de Onze Lieve Vrouw Onbevlekt van het Hazegraskerk. Op de voorgrond het eerste handelsdok met aangemeerde vissersvaartuigen.

Postkaart : Het Hazegras

Place Ernest Feys Nels n° 30. Zicht op de Hazegraswijk. Vooraan vissersvaartuigen gemeerd in het eerste handelsdok. De Vandersweepplaats met rechts het spoorwegstation. In het verlengde de Graaf de Smet de Nayerlaan met links de Onze Lieve Vrouw Onbevlekt van het Hazegraskerk.

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Postkaart : VED, nr. 327. (Imp. V. Ernult-Doncs, 20, rue des Chartreux, Bruxelles). Ostende - Le Gare et le Port. Het oud spoorwegstation (1880-1882), gelegen aan de zuidkant van het Tweede Handelsdok, de Keizerskaai, vanaf 1912 de Stationskaai (Quai de la Gare). Met zicht op de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. Architect Felix Laureys ontwierp het station in de geest van de Engelse laatgotiek, de zogenaamde Tudor-gotiek.

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Ostende - La Gare. Op de voorgrond het eerste handelsdok en een Ijslandvaarder van de rederij Pêcheries à Vapeur aangemeerd aan de Stapelhuiskaai. De brug met toegang tot het tweede handelsdok en op de achtergrond het tweede spoorwegstation aan de Stationskaai (Quai de la Gare),vanaf oktober 1912, voordien Keizerskaai.

Postkaart : Het zeestation en de handelsdokken

Postkaart Nels serie 13 nr 101. La gare maritime et bassin du commerce. Rechts de O.79 "Vrede", met als eigenaar L. de Prince en reder A. Hamman. Links de O.201 "Voorzorg", met als eigenaar Ch. Ramon en reder A. Vandewalle. (Rapport sur l'administration et la situation des affaires de la Ville d'Ostende. 1898, p.157-158)

Postkaart : Kapellebrug

Postkaart : ND Phot, nr.191 (Neurdein). Ostende - Le Pont de la Rue de la Chapelle. De Kapellebrug richting Kapellestraat. De handelsdokken en de Keizerskaai. Met o.a. van links naar rechts : Hôtel de la Couronne, de Kapellestraat, Hôtel du Bassin, Hôtel Cosmopolite, kolenhandel O. Helsmoortel

Postkaart : Pilotage

Ostende. Le pilotage. Links vissersvaartuigen van de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens" in het eerste handelsdok. O.a de O.97 "Marie-Louise". Links de "Pilotage" of het Zeevaartcommissariaat gelegen aan de Keizerskaai, vanaf 1919 Vindicitivelaan, hoek Zuidstraat. Op de achtergrond het Zeestation

Postkaart : Pilotage

Postkaaart : L. Lagaert, Brux., nr. 65. Ostende - Le pilotage. Bassins. Het gebouw met het torentje is het Zeevaartcommissariaat, ook de Pilotage genoemd, gelegen hoek Keizerskaai en Zuidstraat. In dit gebouw waren het Loodswezen, het Zeevaartcommissariaat, de Zeevaartschool en de Dienst voor de Zeevisserij ondergebracht. Het gebouw, in neo-vlaamse renaissancestijl, werd opgetrokken in de winter van 1898 op 1899, naar de plannen van architect Charles De Wulf. De aannemers waren de gebroeders Demeyer uit Gent.

Postkaart : Sluizen

Postkaart : Nels, série Ostende, nr. 77. Ostende - Une écluse. De sluis, gebouwd in 1821, die toegang gaf tot het eerste handelsdok. De sluis was 58,50 m. lang en 12 m. breed. De achtergrond, de Vindictivelaan, met rechts het Waterhuis met opschrift "General Supply of Drink Water" en op de achtergrond met toren de "Pilotage". De achtergrond links, het tweede spoorwegstation.

Postkaart handelsdokken

Postkaart Nels serie 13 nr 59.
Les bassins.
Aanvoer van ijs uit Noorwegen, uiterst links het schip "Forsete" uit Kragerö, in het midden het opleidingsschip "Ville de Bruges".
met ernaast de onttakelde pakketboot 'Leopold I" die eveneens als schoolschip fungeerde..
Uiterst links geschilderd op de kaai Importation de glaces de Norvege Casteels-De?