HAVEN ; BRUGGEN

Foto : De de Smet de Naeyerbrug (1905)

Gebouwd tussen 1903 en 1905 naar de plannen van architect Alban Chambon. Genaamd naar de toenmalige minister van financiën. Op de foto zijn de werklieden nog bezig met het plaatsen van de bas-reliëfs onderaan de pilonen van de brug over het afleidingskanaal.

Foto : De de Smet de Naeyerbrug (1905)

De bronzen bas-reliëfs onderaan de brug over het afleidingskanaal werden ontworpen door Karel De Kesel. Zij werden tijdens de Eerste Wereldoorlog door de Duitse bezetter weggenomen om voor oorlogsdoeleinden hersmeden te worden. Links, "De Scheepstimmerman" en rechts, "De Roerganger".

Foto : De Graaf de Smet de Naeyerbruggen

6 foto's : (1) Detail van de eerste brug over de Slachthuiskaai en de pilonen van de brug over het gedempte afleidingskanaal ; (2) Detail van de piloon van de brug over het gedempte afleidingskanaal ; (3) Algemeen zicht van de brug over de spoorweg, gezien naar de wijk Hazegras ; (4) Detail van de pilonen van de brug over de spoorweg ; (5) Detail van de bruggen over de spoorweg en het gedempte afleidingskanaal, gezien naar de wijk hazegras en (6). - Map 042 A-67a-f

Foto : Het Hazegras (circa 1910)

Prachtige opname van het Hazegras, met op de voorgrond de Kapellebrug. Links, het eerste handelsdok en rechts het tweede handelsdok. Op de achtergrond links, het politiecommissariaat en de huizenrij in neo-Vlaamse renaissance stijl, langs de Vandersweepplaats. Rechts, detail van het spoorwegstation.

Foto : Wijk Hazegras

Formaat : 13 x 17,5 cm. - Luchtfoto. - Vooraan het Maria-Hendrikapark met de Velodroom. Links de Bootsman Jonsen kazerne van de Zeemacht. Wat verder de Graaf de Smet de Naeyerlaan en aansluitend de Graaf de Smet de Naeyerbruggen met op de achtergrond de haven. - Map 041C/54b

Foto : Wijk Hazegras

Formaat : 13 x 17,5 cm. - Luchtfoto. - Vooraan het Maria-Hendrikapark en de Velodroom. Links, de Bootsman Jonsen kazerne van de Zeemacht. Wat verder de Graaf de Smet de Naeyerlaan en aansluitend de Graaf de Smet de Naeyerbruggen. Op de achtergrond de haven. - Map 041C/54c

Foto : Zeesluis Demey

Foto : 18 x 13. Sluis in het Vlotdok, als toegang tot de Handelshaven. Gebouwd in de kom van de oude Franse spuikom. Eerste steenlegging op 19 juni 1898 door Koning Leopold II. Genoemd naar ir. P. De Mey, die de leiding heeft over de uitbreidingswerken van de haven tussen 1898 en 1914. De sluis is 178,10 m. lang en 18 m. breed. Over de sluizen heen worden in 1902-1903 twee stalen draaibruggen gebouwd, de Demeybrug en de Graaf de Smet de Naeyerbrug, beschermd als monument bij K.B. van 22/09/1981.

Monumenten, beelden en gedenkplaten te Oostende : XI - Situering van het Vindictivegedenkteken. - Met 3 foto's

Erratum : De verdere afbraak werd door de Belgische Staat aanbesteed aan de Gentse firme Schauvlieghe die de aanbesteding in 1922 naar zich toehaalde en het werk door de Rotterdamse firme "Van der Tack" liet uitvoeren in onderaanneming (Freddy Hubrechtsen 12/07/2013)

Auteurs: 

Postkaart (kopie) : Het Hazegras

7. Ostende. La gare et la place Van der Sweep. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Rechts het tweede spoorwegstation (1882) met zicht op de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. De stoomtram aan het wachthuisje. Koetsiers wachten om de reizigers naar hun hotel te rijden. Op de voorgrond de handelsdokken en de Kapellebrug. Links de Stapelhuiskaai (Quai de l'Entrepôt),vanaf oktober 1912, voorheen Keizerskaai, met het stapelhuis van de stad. 

Postkaart : De Graaf de Smet de Naeyerbrug en Vindictive gekenteken

Nels, serie 13, nr. 119. - Ostende - Le Pont De Smet de Naeyer et le Monument du Vindictive. - Links het Vindictive gedenteken. In het midden de Graaf de Smet de Naeyerbrug en rechts vissersvaartuigen in de Zeesluis Demey.

Postkaart : De Graaf de Smet de Naeyerbrug over de Demeysluis

Ostende - Nouveau Pont. - Gekleurde kaart. - Laatste brug in de rij, zeewaartse stalen draaibrug van 60 m. lang en 8.50 m. breed, over het benedenhoofd van de de Demeysluis, van hetzelfde type als de Demeybrug aan het bovenhoofd. De staande leeuwen op de brugpilonen zijn van de beeldhouwer Jules Lagae. De beelden werden tijdens de Eerste Wereldoorlog door de Duitse bezetter weggenomen.

Postkaart : De Graaf de Smet de Naeyerbrug over de Demeysluis

Lagaert. L.L.B., N°168. - Ostende - Le nouveau pont. - Ex invent nr 1977/2221. - De staande leeuwen op de brugpilonen zijn van Jules Lagae. De beelden werden tijdens de Eerste Wereldoorlog door de bezetter weggenomen.

Postkaart : De Graaf de Smet de Naeyerbrug over de Demeysluis

Postkaart Nels serie 13 nr 40. Le pont aux écluses. De Graaf de Smet de Naeyerbrug is een stalen draaibrug van 60 m. lang en 8.50 m. breed, over het benedenhoofd van de Demeysluis, van hetzelfde type als de Demeybrug aan het bovenhoofd.

Postkaart : De Graaf de Smet de Naeyerbrug over de Demeysluis

Nels. Ern. Thill, Simonisstraat, 20-22, Brussel. - Oostende - De "de Smet de Naeyer" brug. - De staande leeuwen op de brugpilonen zijn van de beeldhouwer Jules Lagae. - Map 041C/63e

Postkaart : De Graaf de Smet de Naeyerbrug over het afleidingskanaal

Le Bon, édit., Ostende, N°K29. - Ostende - Nouveaux Ponts. - De Graaf de Smet de Naeyerbruggen zijn een opeenvolging van drie bruggen in het verlengde van de Graaf de Smet de Naeyerlaan, als verbindingsbruggen tussen Blankenberge en Oostende, als onderdeel van de Koninklijke Baan. Aansluitend ook de draaibrug over de Demeysluis. Hier afgebeeld de tweede brug. Een grote brug in ronde boog van fraai gedecoreerd gietijzer met klinknagels over het nu verdwenen afleidingskanaal.

Postkaart : De Graaf de Smet de Naeyerbrug over het afleidingskanaal

Postkaart V.G. Le nouveau pont "De Smet de Naeyer". Graaf de Smet de Naeyerbrug ingehuldigd door Koning Leopold II in 1905. Vaste brug over het inmiddels verdwenen afleidingskanaal. De bronzen naakte engelenbeelden van J. Dillens en K. De Kesel werden in de Eerste Wereldoorlog door de Duitse bezetter gestolen en omgesmolten.

Postkaart : De Graaf de Smet de Naeyerbruggen

 Le Bon, éditeur, Ostende, N° 133. - Ostende - Nouveaux Ponts. De derde Graaf de Smet de Naeyerbrug. Een vaste krukbrug over de spoorweg. Gietijzeren afsluiting met neogotische inslag. Pijlers versierd met gebeeldhouwde treinlocomotieven van K. De Kesel. Er achter zien wij ook nog de brug over het afleidingskanaal. Zicht op de wijk Hazegras, met rechts de kerk van Onze Lieve Vrouw Onbevlekt van het Hazegras en links de oude watertoren.

Postkaart : De Graaf de Smet de Naeyerbruggen

Nels, série 13, nr. 65. - Ostende - Pont de Smet de Naeyer. - Vooraan, detail van de brug over de spoorweg en achteraan de brug over het afleidingskanaal. De versieringen zijn van Karel De Kesel en Julien Dillens. De bruggen wereden gebouwd naar de plannen van architect Alban Chambon

Postkaart : De Graaf de Smet de Naeyerbruggen

Combier imp. Macon. - Ostende - Oostende - Pont Comte de Smet de Nayer. The Earl of smet of Nayer Bridge. - Gekleurde kaart. - Met zicht op de tweede brug over het afleidingskanaal, daarachter die over de spoorweg. Let op : de engelenbeelden en sierlijke lantaarns zijn verdwenen tijdens de Eerste Wereldoorlog. - Map 041C/63d

Postkaart : De Graaf de Smet de Naeyerbruggen

Le nouveau Pont. Mooie postkaart die de opeenvolging van de Graaf de Smet de Naeyerbruggen laat zien. Opeenvolging van drie bruggen : een kleine brug over de Slachthuiskaai, een vaste brug over het afleidingskanaal en een vaste krukbrug over de spoorweg. Achteraan sluit de draaibrug over de Demeysluis hierop aan. Zij waren verbindingsbruggen tussen Blankenberge en Oostende, in het verlengde van de Graaf de Smet de Naeyerlaan, aangelegd als onderdeel van de Koninklijke Baan, de ontsluitingsweg van de volledige kust uitgebouwd op initiatief van koning Leopold II.

Postkaart : Het Vindictive gedenkteken aan de Zeesluis Demey en de Demeybrug

Le Pont de Smet de Naeyer et le Monument du Vindictive. Nels serie 13 nr. 120. Het Vindictivegedenkteken, oorlogsmonument gelegen tussen de Demeybrug en de Graaf de Smet de Naeyerbrug. Bestaande uit de boeg van het Engelse oorlogsschip "Vindictve" en de masten van de Engelse oorlogsschepen "Thetis" en "Intrepid". Deze drie schepen worden tijdens de Eerste Wereldoorlog tot zinken gebracht, respectievelijk in Oostende en Zeebrugge, om de havens te blokkeren voor Duitse duikboten.