HAVEN ; DOKKEN

Foto : De Handelsdokken (1872)

Foto genomen toen aan het Eerste Handelsdok grote werken werden uitgevoerd, waaronder het halveren van de oude Visserskreek. Links "Hôtel de la Maison Blanche", het "Wachthuis" en daarachter het "Hope Hotel". Centraal het Eerste Zeestation.

Foto : De Handelsdokken (1872)

Zicht van de werken aan het Eerste Handelsdok, gezien vanaf het Eerste Zeestation, richting de Kapellebrug. Het groot wit gebouw rechts, op de hoek van de Zuidstraat en de Keizerskaai is het "Hôtel du Nouveau Débarcadère". Het werd in 1899 afgebroken voor de bouw van het "Zeevaartcommissariaat", genaamd "Pilotage"

Foto : De Keizerskaai, thans Vindictivelaan (ca. 1890)

Vooraan het tweede handelsdok. Gedeelte van de Keizerskaai tussen de vroegere Werfstraat (links) en het Onze Lieve Vrouwe College (rechts). De huizenrij links, tussen de Werfstraat en de Aartshertoginnestraat, werd rond de eeuwwisseling gesloopt voor de aanleg van de Hendrik Serruyslaan.

Foto : De Keizerskaai, thans Vindictivelaan (ca. 1890)

De Keizerskaai vanaf de Sint-Jorisstraat (links), thans Dekenijstraat. Op de voorgrond het eerste handelsdok. Het witte gebouw achter de driemaster is het "Hôtel du Nouveau Débarcadère" op de hoek met de Zuidstraat. Het werd gesloopt in 1899 voor de bouw van het Zeevaartcommissariaat, genaamd "Pilotage". Op het einde het eerste Zeestation.

Foto : Haven

Formaat : 13 x 17,5 cm. - Luchtfoto. - We zien de scheepswerf van Béliard-Crighton gelegen langs het Zwaaidok. Links het Houtdok met aan de overkant de houthandel Snauwaert. Rechts het Doksluis. Op de achtergrond de Spuikom en de Vuurtorenwijk. - Map 041C/55C

Foto : Het Eerste Handelsdok (ca. 1890)

Het eerste handelsdok, met links een gedeelte van het stapelhuis van de stad Oostende, de estaminets "De Koophandel" en "In 't Vuurschip". Rechts, het eerste politiebureau van de wijk Hazegras. Dit was ook een gedeelte van de Keizerskaai, na 1912 verandert in Stapelhuiskaai en nu Leopold III-laan.

Foto : Het Hazegras

Foto 15 x 12.5. Algemeen zich op het Hazegras. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad), gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. De gebouwen gelegen aan de Keizerskaai ten zuiden van het eerste handelsdok zijn, van links naar rechts, de cafés "De Koophandel" en "In 't Vuurschip" en het oud politiekantoortje.

Foto : Luchtopname van het eerste handelsdok met op de achtergrond het nieuw zeestation (1920) (sic)

Carte Luxe Thomas. 2. Ostende - Panorama vers la nouvelle gare Maritime. "De datering lijkt mij niet juist. Op de achergrond de tweede vuurtoren, vernield door de Duitsers in 1915 en een onbeschadigd Zeestation. 1913-1914 lijkt mij juister" (Georges Van Duyvenboden)

Foto : Montgomerykaai

Foto : 18 x 15 cm. -  Vissersvrouwen op de Montgomerykaai. Nu het gedeelte tussen de North Sea Yachtclub en de Visserskaai. Toen de foto werd genomen had dit gedeelte nog geen naam. Vissersvaartuigen in het Schuildok. Tussen de masten van de vissersvaartuigen zien we op het einde de Oude Vismijn (de cirk). Rechts, de Visserskaai.

Foto : Scheepswerf Panesi aan het derde handelsdok.

Foto z/w 24x17.5 (kopie). Bouw van een houten vissersvaartuig. Links het gebouw van het "Panorama van den Ijzer". Rechts op de achtergrond het hotel "Thermes", in de volksmond "kanonhotel". In de Eerste Wereldoorlog diende het hotel als hospitaal. Na de oorlog als woonst hoofdzakelijk voor uitgeweken vissersfamilies die uit Engeland terugkwamen en dakloos waren. In die tijd staken overal buizen door de vensters die als schoorstenen dienden voor de kachels van de bewoners. Vandaar de volksnaam "kanonhotel".

Foto : Scheepswerven derde handelsdok

Foto van postkaart. 12.5 x 8.5. Ostende - Chantier de constructions. De scheepswerven aan het derde handelsdok. Links, de graanhandel van Laroye, Werfkaai nr. 1. Rechts, op de achtergrond, de oude watertoren in het Maria-Hendrikapark, nu aan de Mercatorlaan.
 

Postkaart (kopie) : Het Hazegras

7. Ostende. La gare et la place Van der Sweep. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Rechts het tweede spoorwegstation (1882) met zicht op de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. De stoomtram aan het wachthuisje. Koetsiers wachten om de reizigers naar hun hotel te rijden. Op de voorgrond de handelsdokken en de Kapellebrug. Links de Stapelhuiskaai (Quai de l'Entrepôt),vanaf oktober 1912, voorheen Keizerskaai, met het stapelhuis van de stad. 

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart : Blankenberghe (sic) - Bâteau au port. Gemeerd de Noorse driemaster "Cort Adelaer" met thuishaven Kragerö aan de zuidkant van het tweede handelsdok. Vanaf 1890 vervoerde ze vooral ijsblokken naar Engeland en Oostende. In de jaren 1890 nog enkel naar Oostende .
In 1913 werd de "Cort Adelaer" afgetuigd en gebruikt als gesleepte lichter te Gressvik. Rechts een driemaster met zeilen en links ervan een niet getuigd zeilschip deden dienst als drijvende school voor scheepjongens.

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Bassin Montgomery. Albert n° 142. Titel van prentkaart onjuist. Het eerste handelsdok. Door de bouw van de Mercatorsluizen, begin de zeventiger jaren, veranderen de handelsdokken in een jachthaven, de Mercatorjachthaven, nu Mercator Marina. Op de achtergrond het tweede sproowegstation (Oostende-Stad)

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Le Bassin du Commerce. We zien het eerste handelsdok met links het stapelhuis van de stad. Er achter het tweede spoorwegstation (Oostende-Station). De handelsdokken gelegen langs de Keizerskaai (Quai de l'Empereur). Uit erkentelijkheid aan de Oostenrijkse keizer Jozef II gaf men zijn naam aan de weg langs de eerste twee handelsdokken. Weg die ontstaan was na de ontmanteling van de zuidelijke vestingen in 1781. Tot eind septemver 1912 droegen alle straten en kaaien rondom de handelskommen deze naam. Bron : Straatnamen van A tot Z / Daniel Deschacht. 1998, p.83. Plate BIB B235.

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart : Ed. V.G. 42 avenue du midi, Bruxelles (Victor Grégoire). Ostende - Le port. Het Zeevaartcommissariaat op de hoek van de Keizerskaai en de Zuidstraat. Café de Roubaix. Vissersvaartuigen in het eerste handelsdok, o.a. de O.88 Bernard, een stoomtreiler van de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens". Rechts op de achtergrond het oude Zeestation.

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nels 4. Place de la gare. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Op de voorgrond het eerste handelsdok met aangemeerde vissersvaartuigen. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad), gebouwd tussen 1880 en 1882 aan de Vandersweepplaats, nu het Ernest Feysplein. Links het politiebureau (1905) naar de plannen van architect Gustaaf Vandamme. Inspelend op de stationsfunctie is het plein omgeven door winkelhuizen, herbergen en hotels opgetrokken in neo-Vlaamse renaissancestijl in de periode 1901-1909.

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nels. Ostende. La Station et Panorama de l'Entrée de la Ville. The Station and General View at the entrance of the Town. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Vooraan de handelsdokken en Kapellebrug. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad) gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nelsserie 13 nr 22. Ostende. La Station et Panorama de l'Entrée de la Ville. The Sation and General View at the entrance of the Town. Algemeen zicht van de Hazegraswijk. Op de voorgrond de handelsdokken en Kapellebrug. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad) gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernst Feysplein

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Ostende. La Station III. Sugg serie 7 n° 125. Het tweede spoorwegstation (1882) gelegen aan de Keizerskaai, vanaf 1912 Stationskaai, nu Leopold III-laan, aan de zuidkant van het tweede handelsdok.