HAVEN ; STAKETSELS

Affiche : Oostende. België = Belgique = Belgien = Belgium

Formaat : 100 x 62 cm. - We zien strandrecreatie op het Groot Strand. Wat verder, het Kursaal langs de Albert I-promenade en de woontoren "Europacentrum" in de Van Iseghemlaan. Op het einde de havengeul met de tijseinpost op het ooststaketsel

Foto : Carferry "Car-Ferry" in de havengeul van Oostende

Gebouwd in 1948 bij Cockerill (Hoboken) en in dienst vanaf 3 juli 1949. Het was de eerste volwaardige carferry in dienst op het kanaal. De eigenaar kon zelf zijn wagen aan boord rijden. In 1952 werd het schip omgedoopt tot "Prinses Josephine-Charlotte". Het oosterstaketsel met de tijseinpost en op de achtergrond de vierde vuurtoren "Lange Nelle"

Foto : De maalboot "Princesse Elisabeth" (1910)

De pakketboot "Princesse Elisabeth" werd in 1905 te water gelaten. Zij bleef in dienst tot 1931. Toen werd het schip overgemaakt aan de Zeevaartschool om te dienen als schoolschip. - We zien de "Princesse Elisabeth" die de haven van Oostende verlaat. Op het ooststaketsel, de tijseinpost. Vooraan, detail van het weststaketsel

Foto : Haven

Foto 18x13. Havengeul met binnenvarend schip. Rechts het Ooststaketsel met de "tijseinpost". Tot 1983 werden de waterstanden in de haven visueel aangeduid aan de mast van dit gebouw. Men gebruikte daarvoor manden en kegels. Hierdoor kon worden afgelezen of het hoog of laag water was. Door de radiofonie heeft de "seinpost" deze functie verloren.

Foto : Haven

Zicht vanuit het gebouw van het Loodswezen op de havengeul met links het Montgomerydok en  -kaai. Op de voorgrond het clubgebouw van de R.N.S.Y.C., palend aan de monding van de jachthaven aan de Montgomerykaai. Gebouwd in 1952-1956 naar ontwerp van de architect J. Maes en ingenieursarchitect W. Marchal, dit ter vervanging van het houten clubhuis, voormalig jachtpaviljoen uit de Ardennen.

Foto : Het Klein Strand (ca. 1875)

We zien het Klein Strand bij eb. De badkarren, het personeel van bad en strand en detail van een reddingssloep.  De badpakken drogen aan de trapleuning. Rechts, de voetgangersbrug, bijgenaamd de "Jeneverbrug", die de dijk verbond met het weststaketsel. Op de oosteroever, links het verdedigingswerk "De Halve Maan" en de tweede vuurtoren.

Foto : Het staketsel (ca. 1910)

Het einde van het Weststaketsel. Rechts, met een kruisnet en geduld kon je proberen een krab, wat garnalen of een kleine vis te vangen. Het café-paviljoen met reclamebord voor "Deware's Whisky". Een mevrouw met kinderwagen. Oostende in de Belle Epoque.

Foto : Pakketboot "Koningin Elisabeth" in de havengeul van Oostende

Foto 30 x 22.5 De pakketboot "Koningin Elisabeth" vaart achteruit de haven van Oostende binnen. Op de achtergrond het ooststaketsel. Gebouwd en te water gelaten op de werf Cockerill te Hoboken op 29 oktober 1956. Het schip was uitgerust met een kunststof bekleding op de stalen dekken (Dex-o-tex), ter vervanging van hout. Dit om gewichtsbesparingen en omdat houten dekken zeer duur zijn.

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Haven (1915)

Duitsch onderzeeboot = Sous Marin Allemand. Oostende 14-18. PW 34. - Een Duitse duikboot, UB.1-klasse, vaart de haven van Oostende binnen. Op de oosteroever, het quarantainegebouw en op het einde de Vuurtorenwijk. - Map 029A/03b

Postkaart : Haven

Ostende. Vue vers la mer. Nels serie Ostende. Links, aangemeerd de pakketboten  "Princesse Joséphine" en  "Princesse Elisabeth" nabij het Zeestation. Rechts, de sleepboot "Remorque". (Volksnaam "Zwarte Triene"). Op de achtergrond de torens van de Sint Petrus en Pauluskerk.

Postkaart : Havengeul

Editions Arfo, Bruxelles, n° 12 [Imprimé en France]. Beweging in de havengeul met de stoomtreiler O.148 "Capitain Arsène Blondé". Vooraan, de jollen, meestal geroeid door gepensioneerde vissers, die zorgden voor de verbinding met de oosteroever. Aangemeerd aan het weststaketsel twee pleziervaartuigen. 

Postkaart : Havengeul

Postkaart A.S. N°8. [Edit. A. Scheers, Forest-Bruxelles]. - Ostende - La promenade sur l'estacade. Veel wind op het Weststaketsel en tijd voor een tochtje op zee. De excursieboot "Reine des Plage" was één van de vele schepen die vanuit de haven uitvaarden voor korte zeetochten. Dit vaartuig was de vroegere Nederlandse mailboot "De Zuiderzee". In 1913 werd het vaartuig uit dienst genomen en te koop gesteld voor 800 engelse ponden.

Postkaart : Klein strand

Nels "Bromurite". - Ostende - La Plage Est. Oostende - Ooster strand. Ostend - The Beach-East end. - Strandrecreatie op het "klein strand" nabij de havengeul. Een cabine van de strandfotograaf met opschrift "Films". Hij is aan het fotograferen nabij de badkar 147. Verkoop van ijsco in een strandcabine met opschrift "Chocolat glacé 1 F". Genieten van de gezonde zeelucht op een bank op de Albert I-promenade. - Map 041C/48d

Postkaart : Klein Strand

Nels. - Ostende - L'Estacade. The Pier. - Strandrecreatie op het Klein Strand. De badkarren aan de vloedlijn en pootjebaden in een "kelle". Op de achtergrond het Weststaketsel en zicht op de tijseinpost op het Ooststaketsel.

Kelle : Watertje of watergeultje op het strand bij ebbend tij (Roland Desnerck)

Postkaart : Pakketboot "Jan Breydel" verlaat de haven van Oostende

Postkaart Nels serie 13 nr 20. Ostende. La malle "Jan Breydel" en route pour l'Angleterre. The Mail Steamer "Jan Breydel" on the way to England. Rechts de tijseinpost op het ooststaketsel. De "Jan Breydel" werd gebouwd op de scheepswerf van Cockerill in 1910

Postkaart : Pakketboot "Prince Baudouin" in de havengeul van Oostende

La malle Prince Baudouin Nels n°31. Veel volk op het weststaketsel. De "Prince Baudouin" werd gebouwd op de Cockerill scheepswerf. In dienst gesteld op 12 augustus 1934. Het schip vertegenwoordigde een ware revolutie voor het Zeewezen. Het was volledig uitgerust met dieselmotoren, zowel voor de voortstuwing als voor de electrogene groepen. Zelfs de verwarming was electrisch. Het schip was het eerste motorschip ingezet op de kanaaldiensten en bereikte een snelheid van  25,25 knopen (46,75 km).

Postkaart : Pakketboot "Prince Baudouin" verlaat de haven van Oostende

Nels. Série 13, N° 123. - Ostende -  Départ de la malle "Prince Baudouin". Oostende - Vertrek van den mailboot "Prince Baudouin". - Prachtige prentkaart. We zien rechts het Weststaketsel, met op het einde het café-paviljoen. Vooraan het Klein Strand met de badkarren die bestonden tot 1939. - Oostende in het interbellum

Postkaart : Pakketboot "Princesse Elisabeth" in de havengeul van Oostende

Nels. Série 13, N° 80. - Ostende - L'Estacade et le rentrée de la Malle. - De pakketboot "Princesse Elisabeth" verlaat de haven van Oostende. Links, het weststaketsel en rechts, het ooststaketsel met de tijseinpost

Postkaart : Pakketboot "Princesse Marie-José" in de havengeul van Oostende

Postkaart Nels. Ostende. L'Estacade et le départ de la Malle. Oostende. De Havendam en het vertrek van een Stoomboot. Veel volk op het weststaketsel. Liep op 19 oktober 1922 van stapel en kwam in dienst in 1923. Het schip kon 1200 passagiers inschepen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het schip overgedragen aan de Royal Navy en deed eerst dienst als opleidingsschip voor de anti-duikbootoorlog en later als depotschip in Ijsland. Het droeg eerst de naam HMS "Nemesis" en later HMS "Baldur". In 1946 werd het schip terug overgedragen aan het Zeewezen.

Postkaart : Pakketboot "Prinses Josephine Charlotte" in de havengeul

Ostende. - Malle Princesse Joséphine-Charlotte. Albert 60. - Het oosterstaketsel met de tijseinpost en op de achtergrond de derde vuurtoren. In gebruik in 1926 en met witte en rode banden bijgeschilderd in 1938.

Postkaart : Pakketboot "Prinses Paola" in de havengeul van Oostende

De M.S." Prinses Paola" in de havengeul van Oostende. Sealink was de handelsnaam waaronder de Britse staatsspoorwegmaatschappij British Rail tussen 1970 en 1984 diverse veerdiensten vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Frankrijk, België, Nederland... onderhield

Postkaart : Pakketboot "Roi Léopold III" verlaat de haven van Oostende

Postkaart J.V.D.B. 102/23. Met zicht vooraan het weststaketsel en de tijseinpost op het ooststaketsel. De "Roi Léopold III" gebouwd  bij Cockerill te Hoboken en te water gelaten op 9 november 1955 met als meter mevrouw Achille Van Acker. Het vaartuig was de 32ste pakketboot door de werf gebouwd ten behoeve van het Zeewezen. Als hoofdmotor werd de Sulzer SU 58/84 aangehouden uit standaardisatieoverwegingen en gebouwd onder licentie door Cockerill-Ougrée te Seraing. Het schip werd beveiligd door een Sprinkler brandblussysteem.

Postkaart : Schuildok, nu Montgomerydok

Ostende. Le Bassin de Pêche. In het Schuildok, rechts, open garnaalboten of Oostendse schovers. Vooraan garnaalboten, type "schipje". O.15 "Zoë" van schipper-reder Edouard Verbiest  en de O.41 "Persévérence" van schipper J. Vanderputte en reder wed. D. Vanderputte. Bron : Rapport sur l'administration et la situation des affaires de la Ville d'Ostende. 1898, p.157-158. Op de achtergrond, de oosteroever met links de tweede vuurtoren en ervoor het gebouw van de Quarantaine. Rechts de bewoning op de Vuurtorenwijk.

Postkaart : Weststaketsel

Postkaart. Ostende. - L'Estacade. Oostende. - Het Staketsel. Veel volk op "koptsje van 't hoofd". Links op het einde het wit ijzeren torentje met vast groen licht zichtbaar vanuit zee met mistbel (klok). Het café-paviljoen "Belveder". Rechts, richtingslicht bevestigd tegen de buitenleuning op galgpaal. Dient voor uitvarende schepen.

Postkaart : Weststaketsel

Westerstaketsel T 239. Mooie prentkaart van de havengeul met het Weststaketsel. Op het einde de cafetaria en het wit ijzeren torentje met vast groen licht en mistbel. Rechts, het Klein Strand en het gebouw van de Royal North Sea Yacht Club gelegen aan de ingang van het Montgomerydok. Links, vissersvaartuigen aangemeerd in het Tijdok nabij de Vismijn