HAVENGEUL

Foto : De maalboot "Princesse Elisabeth" (1910)

De pakketboot "Princesse Elisabeth" werd in 1905 te water gelaten. Zij bleef in dienst tot 1931. Toen werd het schip overgemaakt aan de Zeevaartschool om te dienen als schoolschip. - We zien de "Princesse Elisabeth" die de haven van Oostende verlaat. Op het ooststaketsel, de tijseinpost. Vooraan, detail van het weststaketsel

Foto : De velodroom in het Maria-Hendrikapark

Een panoramisch zicht van op de nieuwe watertoren in het Maria- Hendrikapark op de Hazegraswijk. Vooraan de velodroom en er achter de Kazerne Bootsman Jonsen. Zicht op de Graaf De Smet de Naeyerlaan en rechts de Graaf De Smet de Naeyerbruggen. Het Zeestation met de havengeul.

Foto : De Zeedijk, thans Albert I-promenade (1890)

De Zeedijk, tussen de Langestraat en Van Iseghemlaan. In de havengeul de voorsteven van de O.52 St. Michel van eigenaar P. Vynck en reder Auguste Hamman. (Rapport sur l'administration et la situation des affaires de la ville d'Ostende. 1898, p. 156

Foto : Eerste Wereldoorlog. Haven (1914)

Formaat : 8,5 x 12,5 cm. - 70 Ostende - Départ d'un Hydro-avion. - Een Avro 504 L, een van de vier Britse watervliegtuigen die op het water werden gezet door het vliegtuigmoederschip "Empress", aangemeerd in de haven van Oostende. - Map 029A/20A

Foto : Haven

Zicht vanuit het gebouw van het Loodswezen op de havengeul met links het Montgomerydok en  -kaai. Op de voorgrond het clubgebouw van de R.N.S.Y.C., palend aan de monding van de jachthaven aan de Montgomerykaai. Gebouwd in 1952-1956 naar ontwerp van de architect J. Maes en ingenieursarchitect W. Marchal, dit ter vervanging van het houten clubhuis, voormalig jachtpaviljoen uit de Ardennen.

Foto : Haven

De O.11 "Raymond-Maurice" aangemeerd in de havengeul. Op de achtergrond de toren van het inschepingsgebouw voor de ferries, de "Peperbusse" en de Sint Petrus en Pauluskerk. Dit vissersvaartuig werd als O.1 "Fabiola" door de Stad Oostende als huwelijksgeschenk gegeven aan koning Boudewijn en koningin Fabiola naar aanleiding van hun bezoek op 3 april 1961

Foto : Haven

Foto 18x13. Havengeul met binnenvarend schip. Rechts het Ooststaketsel met de "tijseinpost". Tot 1983 werden de waterstanden in de haven visueel aangeduid aan de mast van dit gebouw. Men gebruikte daarvoor manden en kegels. Hierdoor kon worden afgelezen of het hoog of laag water was. Door de radiofonie heeft de "seinpost" deze functie verloren.

Foto : Haven.

Foto 18 x 13. Zicht op havengeul met de pakketboot "Prince Philippe" die aangemeerd ligt aan het "Controlegebouw der Car-ferry. Let op de "tijtoren", waarop een synoptische schaal aangebracht wordt met automatische aanduiding van de waterstand via speciale verlichting. Bovenaan de toren, een vlaggenmast en een grote driezijdige klok. Let op de twee dukdalven

Foto : Pakketboot "Koningin Elisabeth" in de havengeul van Oostende

Foto 30 x 22.5 De pakketboot "Koningin Elisabeth" vaart achteruit de haven van Oostende binnen. Op de achtergrond het ooststaketsel. Gebouwd en te water gelaten op de werf Cockerill te Hoboken op 29 oktober 1956. Het schip was uitgerust met een kunststof bekleding op de stalen dekken (Dex-o-tex), ter vervanging van hout. Dit om gewichtsbesparingen en omdat houten dekken zeer duur zijn.

Foto : Pakketboot "Prinses Paola" in de havengeul van Oostende

De "Prinses Paola" in de havengeul van Oostende. Links de tijseinpost. Zeer grote aandacht werd besteed bij de bouw van dit schip aan het comfort van de passagiers. Dit was de laatste pakketboot die enkel gebruikt werd voor personenvervoer. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1966 tot 1985. Kon 1700 passagiers aan boord nemen.

Foto : Winter in de havengeul

De "Ijzer", gemeerd aan de Pakketbotenkaai. Het water in de havengeul is gedeeltelijk bevroren. Het kleine vrachtschip "Ijzer" werd gebouwd in 1954 op de scheepswerf Béliard-Crighton (Oostende) voor rekening van het Zeewezen. Het was bestemd om in de winter,wanneer de vervoercapiciteit van de pakketboten relatief klein was, slechts twee afvaarten per dag, een cargodienst te verzekeren. Het schip verzekerde de cargodienst van september tot pinksteren. Sommige jaren waren er twee afvaarten per week, andere jaren slechts één enkele.

Postkaart : De O.225 "Norman Kim" in de havengeul van Oostende

Photo Tropic T 64. - O.225 "Norman Kim", houten visservaartuig (1957) als "Siol" gebouwd op de scheepswerf van August Loy te Oostende, vanaf 1964 als "Jan-Florent", vanaf 1983 als eerstegenoemde. Op de achtergrond het Ooststaketsel
 

Postkaart : De O.455 "Zeesymphonie" vaart de haven van Oostende binnen

A.V.M. Z.498. - De O.455 "Zeesymphonie", stalen vissersvaartuig (1964) als Z.455, vanaf 1977 als O.455. Op de achtergrond de O.148 "Snipe", houten vissersvaartuig (1957) gebouwd op de scheepswerf van August Loy (Oostende). Rechts, het tijseinpost op het Ooststaketsel
 

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Haven (1915)

Duitsch onderzeeboot = Sous Marin Allemand. Oostende 14-18. PW 34. - Een Duitse duikboot, UB.1-klasse, vaart de haven van Oostende binnen. Op de oosteroever, het quarantainegebouw en op het einde de Vuurtorenwijk. - Map 029A/03b

Postkaart : Haven

Postkaart kruger 933/4. Entrée du port - Yacht club et bassin de pêche. Prince Philippe 1948-1973. Op de voorgrond de Visserskaai, de garnaalmijn en het Montgomerydok. de pakketboot "Prince  Philippe" in de havengeul van Oostende.

Pagina's