OOSTSTAKETSEL

Foto : Haven

Foto 18x13. Havengeul met binnenvarend schip. Rechts het Ooststaketsel met de "tijseinpost". Tot 1983 werden de waterstanden in de haven visueel aangeduid aan de mast van dit gebouw. Men gebruikte daarvoor manden en kegels. Hierdoor kon worden afgelezen of het hoog of laag water was. Door de radiofonie heeft de "seinpost" deze functie verloren.

Foto : Pakketboot "Koningin Elisabeth" in de havengeul van Oostende

Foto 30 x 22.5 De pakketboot "Koningin Elisabeth" vaart achteruit de haven van Oostende binnen. Op de achtergrond het ooststaketsel. Gebouwd en te water gelaten op de werf Cockerill te Hoboken op 29 oktober 1956. Het schip was uitgerust met een kunststof bekleding op de stalen dekken (Dex-o-tex), ter vervanging van hout. Dit om gewichtsbesparingen en omdat houten dekken zeer duur zijn.

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Haven (1915)

Duitsch onderzeeboot = Sous Marin Allemand. Oostende 14-18. PW 34. - Een Duitse duikboot, UB.1-klasse, vaart de haven van Oostende binnen. Op de oosteroever, het quarantainegebouw en op het einde de Vuurtorenwijk. - Map 029A/03b

Postkaart : HMS Vindictive

Nels, N°9. Edition J. Revyn, 14, rue du Canada, Bruxelles. - Zeebrugge - Tombes des héros du Vindictive. Graves of the heroes of the "Vindictive". Ostende - Le Vindictive coulé davant le port. Ostend - The "Vindictive" sunk in front of the harbour. - Het wrak van de HMS Vindicitve in de havengeul van Oostende, nabij het ooststaketsel. Inzet : Begraafplaats te Zeebrugge van de gesneuvelden van de raid op Oostende. - Map 086-1

Trefwoorden: 

Postkaart : HMS Vindictive

M.M.Br. - Ostende, souvenir de la guerre, of the War 1914-18. Le "Vindictive" échoué par les Anglais en avril (sic) 1918, à l'entrée du port. The "Vindictive" sunk at the port entrance, by the English, in April (sic) 1918. - De gezonken HMS Vindictive in de havengeul van Oostende nabij het ooststaketsel. Het schip werd tot zinken gebracht op 10 mei 1918.

Postkaart : Jetfoil "Princesse Clémentine" in de havengeul van Oostende

Groeten uit Oostende AVM A.207. Gebouwd bij Boeing (USA) in 1981. Vanaf 31 mei 1981 ingezet voor het snelvervoer van reizigers op de Oostende-Dover lijn. Hij doet de overvaart in 1u 40min. Hij kan 316 reizigers met bagage aan boord nemen. De bemanning van de jetfoil bestaat slechts uit 8 personen, namelijk een kapitein en een luitenant en zes stewardessen, die de functie van matroos uitoefenen maar ook ten dienste staan van de reizigers aan wie ze tijdens de reis eten, drank en koopwaren aanbieden. Rechts de tijseinpost op het ooststaketsel.

Postkaart : Pakketboot "Jan Breydel" verlaat de haven van Oostende

Postkaart Nels serie 13 nr 20. Ostende. La malle "Jan Breydel" en route pour l'Angleterre. The Mail Steamer "Jan Breydel" on the way to England. Rechts de tijseinpost op het ooststaketsel. De "Jan Breydel" werd gebouwd op de scheepswerf van Cockerill in 1910

Postkaart : Pakketboot "Roi Léopold III" verlaat de haven van Oostende

Postkaart J.V.D.B. 102/23. Met zicht vooraan het weststaketsel en de tijseinpost op het ooststaketsel. De "Roi Léopold III" gebouwd  bij Cockerill te Hoboken en te water gelaten op 9 november 1955 met als meter mevrouw Achille Van Acker. Het vaartuig was de 32ste pakketboot door de werf gebouwd ten behoeve van het Zeewezen. Als hoofdmotor werd de Sulzer SU 58/84 aangehouden uit standaardisatieoverwegingen en gebouwd onder licentie door Cockerill-Ougrée te Seraing. Het schip werd beveiligd door een Sprinkler brandblussysteem.