POSTKAARTEN

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart : Blankenberghe (sic) - Bâteau au port. Gemeerd de Noorse driemaster "Cort Adelaer" met thuishaven Kragerö aan de zuidkant van het tweede handelsdok. Vanaf 1890 vervoerde ze vooral ijsblokken naar Engeland en Oostende. In de jaren 1890 nog enkel naar Oostende .
In 1913 werd de "Cort Adelaer" afgetuigd en gebruikt als gesleepte lichter te Gressvik. Rechts een driemaster met zeilen en links ervan een niet getuigd zeilschip deden dienst als drijvende school voor scheepjongens.

Postkaart : Begrafenis Onbekende Soldaat. Brussel. 11 november 1922

N°9. C'est au milieu d'un silence religieux que le Roi prononce son émouvant discours, devant la tombe somptueuse du Soldat Inconnu. - Koning Albert I houdt zijn toespraak voor het Graf van de Onbekende Soldaat - Map 029A/63i

Postkaart : Begrafenis Onbekende Soldaat. Brussel. 11 november 1922

N°10. Enfin, le Soldat Inconnu repose pour toujours au centre du pays, sous une plaque de bronze couverte de fleurs et de couronnes apportées de tous les coins de la Belgique. - Het Graf van de Onbekende Soldaat bedolven onder bloemenkransen nabij de Congreskolom. - Map 029A/63j

Postkaart : Begrafenis Onbekende Soldaat. Brussel. 11 november 1922

N°1. Dans le grand hall de la gare du Nord à Bruxelles, le Soldat Inconnu, gardé par ses anciens frères d'armes, attend les honneurs souverains que toute la Nation va lui rendre. - De kist staat opgesteld in de hall van het Noordstation (Brussel), omringd door soldaten van de Grote Oorlog. - Map 029A/63a

Postkaart : Begrafenis Onbekende Soldaat. Brussel. 11 november 1922

N°2. Sur un canon de campagne, portant encore les traces de la bataille, le corps du Soldat Inconnu est placé pour être transporté triomphalement au pied de la colonne du Congrès. De begrafenisstoet gereed om te vertrekken aan het Noordstation (Brussel), op weg naar de Congreskolom. - Map 029A/63b

Postkaart : Begrafenis Onbekende Soldaat. Brussel. 11 november 1922

N°3. Les ministres d'Etat de droite à gauche M.M. Renkin, Cooreman, Goblet d'Alviela, Vandervelde (coiffé d'un chapeau mou), Hymans, suivent avec respect la dépouille glorieuse du Soldat Inconnu. - Van rechts naar links, ministers en ministers van Staat : Jules Renkin, Gérard Cooreman, Eugène Goblet d'Alviella, Emile Vandervelde en Paul Hymans. - Map 029A/63c

Postkaart : Begrafenis Onbekende Soldaat. Brussel. 11 november 1922

N°5. Des délégations nombreuses d'officiers alliés suivent le corps du Soldat Inconnu. On reconnait au premier rang, de gauche à droite, le maréchal anglais French, le général français Desgouttes, le général italien Pecori Giraldi, le général américain Allen et un général japonais. - Map 029A/63e

Postkaart : Begrafenis Onbekende Soldaat. Brussel. 11 november 1922

N°6. Au pied de la colonne du Congès le cercueil enveloppé d'un drapeau national et contenant les restes du Soldat Inconnu est déposé : Le Roi confère à l'Anonyme toutes les décorations Belges de guerre. - Map 029A/63f

Postkaart : Commissariat Maritime

Hoek Keizerskaai, nu Vindictivelaan en Zuidstraat. "Ook bekend als het Waterschoutsambt, Stuurmanshuis of de "Pilotage". Gebouwd in de periode 1898-1899 door aannemer Gebr. Demeyer uit Gent naar de plannen van de Brugse architect Charles De Wulf. Op die plaats stonden voordien drie hotels of herbergen (Hôtel des Brasseurs, Hoek van Holland en Windsor Castle). Gebouwd in neo-Vlaamse Renaissancestijl". Literatuuropgave : De "Pilotage" gesloopt / Guido Walters. In : Het Visserijblad, 02/02/1990, p.90. Aanwezig in de Plate BIB.

Postkaart : Eerste Wereldoorlog

2 foto's : Belgische School. "Bute House"  Brook Green. Hammersmith London. Nov 1918. "Bute House" werd als school gebruikt door Belgische vluchtelingen in 1918. Vier jaar later werd het een pension voor St. Paul's Girls' School tot de Tweede Wereldoorlog toen het door het leger werd opgeeist. Verdere literatuur : www.butehouse.co.uk

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Begraafplaats Nieuwpoortsesteenweg

Begraving der Duitschers = L'entterement des Allemands. Oostende 14-18 PW 95. - De gesneuvelde soldaten van het Marinekorps Flandern werden begraven met militaire eer op het kerkhof aan de Nieuwpoortsesteenweg. - Map 029A/04a 

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Begrafenisstoet van de familie Vanden Berghe, Augusta Corveleyn en Paula Dufour. Kapellestraat (1917)

De familie Vanden Berghe omgekomen tijdens de beschieting van hun slagerij in de Christinastraat op 25/09/1917 (zie inventarisnummer 2017/0777) en Augusta Corveleyn en Paula Dufour omgekomen tijdens de beschieting van de Sint Petrus en Pauluskerk op 22/09/1917 (zie inventarisnummer 2011/1139). - Map 029A/53a

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Belgische vissers in Groot-Brittannië

Schipper Louis Klausing, tweede van rechts aan boord van de O.153 van de rederij "Pêcheries du Nord". Hij voer ook op de O.36 Marie Louise en de O.38 Prinses Marie José, bewapende treiler. - Map 029A/58a

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Britse krijgsgevangenen. Kommandantur. Ooststraat (1917)

Engelsche gevangenen - Oostende. Prisonnier anglais - Ostende 11-7-17. - Naar aanleiding van operatie "Strandfest" werden ongeveer 1250 Britten krijgsgevangen genomen. Hier een groot aantal van hen op de koer van de Albertschool, toen Kommandantur. - Map 029A/02b

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Britse raids (1918)

In de nacht van 11 op 12 april 1918 werd door de Britten een eerste blokkade poging ondernomen. Die werd afgelast, daar het rookgordijn het liet afweten door een veranderde windrichting. Een Britse CMB (Coastal Motor Boat) werd geraakt door het vuur van batterij Eylau. Hier het gestrande vaartuig ter hoogte van de Halve Maan. Op de achtergrond het Ooststaketsel. - Verdere literatuur : Oostende in de Groote Oorlog / Erwin Mahieu. 2011. p.113-118. Plate bib A426. Oostende 14-18 / Ferdinand Gevaert, Freddy Hubrechtsen. 1996. p.135-145. Plate bib B229 - Map 029A/61a

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Britse raids (1918)

Tweede blokkade poging van 22-23 april 1918 op Zeebrugge en Oostende, gekend als "St. George's Day Raid". Het Oostendse luik werd een mislukking. Door veranderende windrichting waardoor het nevelgordijn verdween, het vuur van de Duitse batterijen op de Oosteroever (Eylau, Irene, Hindenburg en Deutschland), een navigatiemisleiding door de Duitsers, misten de Britse kruisers H.M.S. Brilliant en H.M.S. Sirius de havengeul en liepen aan de grond ongeveer 2 km ten oosten van de havengeul voor Bredene. Foto genomen door de Duitsers aan boord van de H.M.S.

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Diepwaterkaai. Duits luchtschip L.12 (1915)

Met opdracht Londen te bombarderen werd de L.12 boven Dover getroffen door een granaat van de Britse luchtdoelartillerie in de nacht van 9 op 10 augustus 1915. Zwaar beschadigd werd de Zeppelin op sleeptouw genomen naar de haven van Oostende. Hier aan de Diepwaterkaai. Rechts de Graaf de Smet de Naeyerbruggen, nog met beelden. Verdere literatuur : Oostende 14-18 / Ferdinand Gevaert, Freddy Hubrechtsen. 1995. p.181-187. Plate bib B228. - Map 029A/55a

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Haven (1915)

Duitsch onderzeeboot = Sous Marin Allemand. Oostende 14-18. PW 34. - Een Duitse duikboot, UB.1-klasse, vaart de haven van Oostende binnen. Op de oosteroever, het quarantainegebouw en op het einde de Vuurtorenwijk. - Map 029A/03b

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Sint Petrus- en Pauluskerk (1917)

Beschieting Der S.S. Petrus En PaulusKerk - Oostende. Bombardement de L'Eglise S.S. Pierre Et Paul - Ostende 22-9-17. - Tijdens de beschieting van 22 september sloeg ook een bom in op het Sint Petrus en Paulusplein en maakte een grote krater. - Map 029A/48a

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Sint Petrus- en Pauluskerk (1917)

Oostende - Beschieting Der S.S. Petrus en PaulusKerk. Ostende - Bombardement De L'Eglise S.S.S Pierre et Paul 22-9-17. - Tijdens de beschietingen van 22 september 1917 werd de kerk zwaar geraakt. Ook in de omgeving vielen er bommen. Hier in de Prins Boudewijnstraat, het uiteengereten lichaam van juffrouw Marie Verfaillie, dienstmeid van de familie Elleboudt, die net de kerk had verlaten. We zien ook een detail van de "Peperbusse", de kerktoren van de door brand vernielde Sint Pieterskerk. - Map 029A/47b en 46a

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Sint Petrus- en Pauluskerk (1917)

Tijdens de beschietingen van 22 september 1917 werd de kerk zwaar beschadigd en binnenin was er een ware ravage. In de kerk vielen er ook drie doden. De 5 jarige Adriana Declerck, de 18 jarige Paula Dufour en Augusta Corveleyn, echtgenoot Dispersyn. Rechts drie zusters van de congregatie Zwartzusters van Bethel. - Map 029A/45a

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Ostende. La Gare Centrale. Met zicht op de Vandersweepplaats op de wijk Hazegras. Sedert 1888, de vroegere benaming was Place Neuve. François Van Der Sweep, ingenieur, voorzitter raad van bestuur van de Belgische spoorwegen. Als hoofdingenieur stond hij in voor de ontmantelingswerken (1865-1875) te Oostende. Geboren te Oostende (Jozef II-straat) op 25 maart 1821 en overleden te Elsene op 2 mei 1884. Bron : Straatnamen van Oostende van A tot Z / Daniel Deschacht. 1982, p.163. Plate BIB B235

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Ostende. La Station III. Sugg serie 7 n° 125. Het tweede spoorwegstation (1882) gelegen aan de Keizerskaai, vanaf 1912 Stationskaai, nu Leopold III-laan, aan de zuidkant van het tweede handelsdok.

Postkaart : Hotel "Au Repos de la Digue". Langestraat 121, Oostende

Montmerency, 6 Rue de l'Abrenvoir, Nantes.  -Propriétaire A. Demulder. Vue sur la Mer et le Port. Maison ouverte toute l'année. Chauffage central. Grande Spécialité de Diners de Poissons. Huîtres - Homards - Luifelopschrift : Bières Vandenheuvel. Handelszaak gelegen op de hoek Langestraat en Visserskaai. - Map 041C/05b

Postkaart : Onze Lieve Vrouw ter Duinenkerk, genaamd Duinenkerk

De nieuwe beuk. Achter het altaar drie brandramen met zeetaferelen uit het Evangelie : Jezus die de storm stilt ; De wonderbare visvangst ; Jezus die over het meer gaat. De preekstoel geschraagd door een vrouwenfiguur met kruis in de linker- en kelk in de rechterhand : symbolen van geloof, hoop en liefde. De communiebank met een voorstelling van de Ark des Verbonds. Verdere literatuur : In en om het kerkje van Ensor / Freddy Dufait. Van de Wiele. 1998

Postkaart : Onze Lieve Vrouw ter Duinenkerk, genaamd Duinenkerk

De ingang met het doksaal en orgel en geschraagd door twee biechtstoelen, gescheiden door een smeedijzeren poort met Sancta Maria monogrammen. Een schijnuurwerk met vijf voor twaalf, herinnert er ons aan dat ons laatste uur onverwachts kan toeslaan. Boven de linkerbiechtstoel de Verloren Zoon, verwelkomd door zijn Vader met daarboven mandoline, viool en fluit. Boven de rechterbiechtstoel de Goede Herder met daarboven trompet en tamboerijn. Verdere literatuur : (1) Orgels in groot Oostende : O.L.V. Ter Duinen (Mariakerke) / Norbert Hostyn. In : De Plate 1985, p.139-141.

Postkaart : Optocht van IBIS-jongens met geweer op de Wellingtonrenbaan te Oostende

Vanaf augustus 1913 werd voor het eerst een militaire oefening gehouden. Links, detail van de duivenschieting - Verdere literatuur : IBIS 1906-2006 : een koninklijk verhaal / Philip Declercq. 2007. p.106. Plate Bib B836. - Map 041C/39

Postkaart : Pakketboot "Marie-Henriette" in de havengeul van Oostende

Postkaart 2406. Ostende - Sortie de la malle . De "Marie-Henriette" werd gebouwd bij John Cockerill en kwam in dienst in 1893. Het schip haalde 22,2 knopen en was het snelste passagiersschip ter wereld op dat ogenblik. Zo behaalde de lijn haar eerste internationaal rekord. Op 24 oktober 1914 liep de "Marie-Henriette op de rotsen te Harfleur en zonk. Alle opvarenden met inbegrip van 650 gekwetste soldaten werden gered.
 

Postkaart : Pakketboot "Princesse Elisabeth"

Ostende - Le Princesse Elisabeth nouvelle malle à turbines. - We zien de pakketboot "Princesse Elisabeth" in de haven van Oostende, nabij de "Débarcadère" of Pakketbotenkaai. Rechts, het eerste Zeestation en veel passagiers die wachten om in te schepen.

Postkaart : Pakketboot "Princesse Elisabeth".

Princesse Elisabeth.1747 gross tons. Held world record for the fastest turbine steamer. Built 1905 by Cockerill of Hoboken. Broken up Belgium 1933. Ostende. Malle-poste à turbines "Princesse Elisabeth". Was van 1905 tot 1907 het snelste passagiersschip ter wereld met 25 knopen. Record afgenomen bij het in dienst komen van de "Mauritania" en de "Lusitania" van de Cunard lijn in 1907. Het schip was uitgerust met drie turbines en drie schroeven.

Postkaart : Pakketboot "Princesse Henriette".

Princesse Henriette. 1098 gross tons. Held world record for the fastest paddle steamer. Built 1888 by Denny & Bros of Dumbarton. Broken up Holland 1922. Gebouwd in 1888 bij William Denny & Brothers uit Dumbarton. 1460 ton en haalde een snelheid van meer dan 21 knopen. De afstand Oostende-Dover werd afgelegd in 3u20.

Postkaart : SEO gebouw Ieperstraat 14, hoek Alfons Pieterslaan

Samenwerkende Maatschappij SEO. Hoofdlokaal II. Société Coopérative SEO. Local principal II. Ostende. - Hoofdlokaal 2, gebouwd naar de plannen van architect Louis Poupaert. Ingehuldigd op 2 oktober 1921. Op het gelijkvloers was het café, in de volksmond de "Bierco". Vooraan de Alfons Pieterslaan. Links op de hoek, brievenbus. - Map 041C/63c

Postkaart : Sint Petrus- en Pauluskerk

Eglise S.S. Pierre et Paul. Construite récemment pour remplacer l'ancienne église (datant de 1717) détruite par l'incendie;magnifique église ogivale dont les planssontdus à l'architecte De la Conserie. A l'intérieur monument commémoratif de Marie-louise d'Orlean premiere reine des Belges enlevé à l'affection de ses sujets à Ostende le 11 octobre 1850

Postkaart : Tramhalte aan de uitgang van het station

Postkaart. Oostende, Van der Sweepplein of Vandersweepplaats, vanaf 1945 Ernest Feysplein. Een tram van de lijn 2 komt toe uit Westende bad ca. 1924. Motorrijtuig type O.B., met bijrijtuig O.B. en twee open bijrijtuigen waarvan het eerste met afgeronde balkons (reeks: 8760-8767) en het tweede met rechthoekige balkons en omgeslagen rand (reeks 8754-8759).  De steekkarren voor het tramhuisje waren van de porteurs die de bagage van treinreizigers van of naar de tram of trein brachten. Het station bevond zich toen ook aan het Van der Sweepplein, links van het tramhuisje.

Postkaart : Vlaanderenstraat

Ostende - Rampe de Flandre. - De Vlaanderenstraat met de hoek Van Iseghemlaan. Rechts, met zonneblind, de souvenirwinkel van het echtpaar Haegheman-De Winter, de oom en tante van James Ensor. Hij woonde er vanaf 1916 tot aan zijn dood in 1949. Het huis met witte gevel op de hoek met de Van Iseghemlaan werd bewoond door het gezin Ensor vanaf 1874 waar ze beneden ook een souvenirwinkel hadden en gans boven was het atelier van hun zoon James. - Map 041C/66d

Postkaart : Watertoren. Mercatorlaan nr.3

Neogotische watertoren gebouwd in 1900 naar ontwerp van de stadsingenieur Auguste Verraert en uitgevoerd door aannemer H. Callebert aan de rand van het Maria-Hendrikapark. De toren is 49,80 m hoog en voorzien van een ijzeren hangbodemkuip van 700 m3. Na de bouw van de nieuwe watertoren in 1959 in het Maria-Hendrikapark niet langer in gebruik. Beschermd als monument bij K.B. van 04/11/1977.

Postkaart : Zeedijk en Derde Kursaal

Postkaart : Star. 2298 - Héliotypie De Graeve, Gand. Ostende - La Digue et le Kursaal. De Zeedijk, met veel volk en vooraan een vrouw met kinderwagen. Rechts Hôtel Beau Rivage. Het groot strand met de badkarren en op de achtergrond het Derde Kursaal. Oostende in de Belle Epoque.

Postkaart : Zeevaartcommissariaat

Postkaart. Ostende. Le pilotage. "In dit gebouw waren drie diensten ondergebracht, elk met een eigen ingang : de Loodsdiensten (Keizerskaai, nu Vindictivelaan), het Zeevaartcommissariaat (hoek Keizerskaai, nu Vindictivelaan en Zuidstraat) met een monumentale ingang waarboven een balkon en de Zeevaartschool (Zuidstraat)." Literatuuropagve : Bouwmeesters van Oostende-Belle-Epoque : XVI : Charles De Wulf / Norbert Hostyn. In : De Plate, 1978, p.169.

Pagina's