POSTKAARTEN N.N.

Postkaart (kopie) : Hôtel de l'Espérance

Postkaart (kopie). Het "Hôtel de L'Espérence, Oesterbankstraat 4 en hoek Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. Gebouwd in de periode 1901-1909 naar de plannen van de Oostendse architect Jean-François Gobin. In de neo-Vlaamse renaissance stijl met bruinrode bakstenen uit Zandvoorde. Let op het sierlijke hoekdeel met torentje.

Postkaart : A. Dispersyn. Kapellestraat 5, Oostende

Postkaart. Albert Dispersyn Horloger de S.M le roi de la ville et de la marine de l'Etat. Fournisseur de S.A.R. Madame la Princesse Clémentine. Horlogerie, bijouterie, Joaillerie, réparations en tous genre. Rue de la Chapelle 5, Ostende.

Hofleverancier. Was jarenlang de winkel van juwelen en uurwerken voor de gegoede burgerij.

Postkaart : De Graaf de Smet de Naeyerbrug over de Demeysluis

Ostende - Nouveau Pont. - Gekleurde kaart. - Laatste brug in de rij, zeewaartse stalen draaibrug van 60 m. lang en 8.50 m. breed, over het benedenhoofd van de de Demeysluis, van hetzelfde type als de Demeybrug aan het bovenhoofd. De staande leeuwen op de brugpilonen zijn van de beeldhouwer Jules Lagae. De beelden werden tijdens de Eerste Wereldoorlog door de Duitse bezetter weggenomen.

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Sint Petrus- en Pauluskerk (1917)

De zusters zijn van de congregatie van de Zwartzusters van Bethel, en hun klooster was in de Kaaistraat. Bij de beschieting vanuit zee vielen er drie dodelijke slachtoffers. Vooraan ligt het lijkje van de 5-jarige Adriana Declerck, daarachter het lichaam van Augusta Corveleyn, echtgenoot Dispersyn, en rechts ligt de 18-jarige Paula Dufour. De Photografische Abteilung van de Marine Bücherei verspreidde deze afgedrukte foto in grote oplage als anti-Britse propaganda. - Map 029A/48b en 45/b

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Le Bassin du Commerce. We zien het eerste handelsdok met links het stapelhuis van de stad. Er achter het tweede spoorwegstation (Oostende-Station). De handelsdokken gelegen langs de Keizerskaai (Quai de l'Empereur). Uit erkentelijkheid aan de Oostenrijkse keizer Jozef II gaf men zijn naam aan de weg langs de eerste twee handelsdokken. Weg die ontstaan was na de ontmanteling van de zuidelijke vestingen in 1781. Tot eind septemver 1912 droegen alle straten en kaaien rondom de handelskommen deze naam. Bron : Straatnamen van A tot Z / Daniel Deschacht. 1998, p.83. Plate BIB B235.

Postkaart : Havengeul

Ostende. Bassin. Tilbury schepen van de John Cockerill rederij tijdens het lossen of laden in de Visserskreek nabij de oude vismijn. Deze vrachtschepen onderhielden een regelmatige lijnvaart tussen Oostende en Tilbury. Tilbury ongeveer 56 km van Londen, waar de goederen verder vervoerd werden met de "London-Tilbury Southend Railway", waar ze verkocht werden op de markten van Bellingsgate en Covent-Garden. De vrachtschepen "Topaze", "Rubis" en "Saphir" voerden in 1905 : in 120115 ton en uit 121286 ton.

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Ostende - La Gare. Op de voorgrond het eerste handelsdok en een Ijslandvaarder van de rederij Pêcheries à Vapeur aangemeerd aan de Stapelhuiskaai. De brug met toegang tot het tweede handelsdok en op de achtergrond het tweede spoorwegstation aan de Stationskaai (Quai de la Gare),vanaf oktober 1912, voordien Keizerskaai.

Postkaart : Leopold I-plein

Postkaart. Ostende. Hôtel Piccadilly Place Léopold I. Gedeelte van het plein, gelegen tussen de Torhoutsesteenweg en de Kemmelbergstraat.  Gevelopschriften : Piccadilly Hotel. Café Resraurant en Grand Garage St. Christophe. Ateliers de Réparations. Boxes privés. Place 300 auto's 

Postkaart : Leopold I-plein

Ostende. Statue de Léopold I. Gedeelte van het plein tussen de Torhoutsesteenweg en de Kemmelbergstrat. Oorspronkelijk Place Elliptique, later Place de la Commune of Gemeenteplein. Huidige benaming sinds 1901, naar aanleiding van de inhuldiging van het ruiterstandbeeld van koning Leopold I naar een ontwerp van Jacques de Lalaing. Het is een bronzen beeld op hoge marmeren sokkel gestut door vier Ionische zuiltjes, waartussen bronzen bas-reliëfs met vaderlandse allegorieën, met de opschriften "Ostende à Leopold 1" en "In 'T Jaar Dertig". Beschermd monument bij KB van 22/09/1981

Postkaart : Marie-Joséplein

Ostende - Place Marie-José. Huizenblok gelegen tussen de Hendrik Serruyslaan en de Leopold II-laan. In het plantsoen de sierfontein aangekocht bij Charles Gibault (Parijs) door het stadsbestuur van Oostende in 1899. Moest in 1927 plaatsmaken voor het Nationaal Huldemonument ter ere van August Beernaert. Het bronzen beeld werd toen geplaatst op het Hendrik Conscienceplein waar het rond 1956 verdween !. Op de hoek "Hotel de Saxe" en ernaast de "Taverne du Kursaal", uitgebaat door E. Janssens-Blomme

Postkaart : Pakketboot "Princesse Clementine" verlaat de haven van Oostende

Ostende, Sortie de le Malle. De "Princesse Clementine" liep in oktober 1896 van stapel en kwam in juni 1897 in lijn. Het was het laatste raderschip dat gebouwd werd ten behoeve van de Oostende-Doverlijn. Het was de eerste kanaalveerboot waarop een radioinstallatie geplaatst werd. Ten behoeve van de radioverbindingen met het schip werd in De Panne een zend- en ontvangstpost gebouwd. Het schip was uitgerust met stoommachines van 9.300 PK en bereikte een snelheid van 22 knopen. Het was 109 meter lang en bijna 24 meter breed (over de paddelkisten) en kon 700 passagiers vervoeren.

Postkaart : Schuildok, nu Montgomerydok

Ostende. Le Bassin de Pêche. In het Schuildok, rechts, open garnaalboten of Oostendse schovers. Vooraan garnaalboten, type "schipje". O.15 "Zoë" van schipper-reder Edouard Verbiest  en de O.41 "Persévérence" van schipper J. Vanderputte en reder wed. D. Vanderputte. Bron : Rapport sur l'administration et la situation des affaires de la Ville d'Ostende. 1898, p.157-158. Op de achtergrond, de oosteroever met links de tweede vuurtoren en ervoor het gebouw van de Quarantaine. Rechts de bewoning op de Vuurtorenwijk.

Postkaart : Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein

Ostende. la Place de la Gare. De Vandersweepplaats met links het tweede spoorwegstation (1882). Op de voorgrond een kiosk. Een kusttram komt aan bij het wachthuisje. In het eerste handelsdok liggen visserijvaartuigen aangemeerd. Op de achtergrond, links de "Peperbusse", de toren van de door brand vernielde Sint Pieterskerk en rechts de Sint Petrus en Pauluskerk

Postkaart : Weststaketsel

Postkaart. Ostende. - L'Estacade. Oostende. - Het Staketsel. Veel volk op "koptsje van 't hoofd". Links op het einde het wit ijzeren torentje met vast groen licht zichtbaar vanuit zee met mistbel (klok). Het café-paviljoen "Belveder". Rechts, richtingslicht bevestigd tegen de buitenleuning op galgpaal. Dient voor uitvarende schepen.

Postkaart : Zeedijk.

Ostende - Vers l'Estacade. Links de eerste vuurtoren, in de volksmond, de "vlaggestok" genoemd. Gebouwd in 1771 en in gebruik tot 1859. Op deze plaats staat nu het Monument der Zeelieden (Zeeheldenplein). Uiterst links, op de oosteroever de tweede vuurtoren. Rechts het hotel "Royal du Phare"

Postkaart : Zeevaartcommissariaat

Postkaart. Ostende. Le pilotage. "In dit gebouw waren drie diensten ondergebracht, elk met een eigen ingang : de Loodsdiensten (Keizerskaai, nu Vindictivelaan), het Zeevaartcommissariaat (hoek Keizerskaai, nu Vindictivelaan en Zuidstraat) met een monumentale ingang waarboven een balkon en de Zeevaartschool (Zuidstraat)." Literatuuropagve : Bouwmeesters van Oostende-Belle-Epoque : XVI : Charles De Wulf / Norbert Hostyn. In : De Plate, 1978, p.169.

Pagina's