RADERBOTEN

Foto (kopie) : Raderstoomboot "Prince Baudouin"

Foto : 15 x 9 cm. - De raderstoomboot "Prince Baudouin" gemeerd aan de "Débarcadère" of Pakketbotenkaai, nabij het eerste Zeestation. In dienst van 1872 tot 1892. We zien op de achtergrond de Sint-Pieterskerk.

Foto : Pakketboot "Princesse Josephine"

Foto 11 x 8. Gebouwd op de werf William Denny & Brothers te Dumbarton in 1888. 1460 ton en haalde een snelheid van 21 knopen. De afstand Oostende - Dover werd afgelegd in 3u20. In deze periode was de Oostende - Doverlijn de goedkoopste verbinding tussen het vasteland en de Britse eilanden. De prijs in eerste klasse bedroeg 25,70 fr., in tweede klasse 22,40 fr. en in derde klasse 20,80 fr.
 

Postkaart : Havengeul

Postkaart A.S. N°8. [Edit. A. Scheers, Forest-Bruxelles]. - Ostende - La promenade sur l'estacade. Veel wind op het Weststaketsel en tijd voor een tochtje op zee. De excursieboot "Reine des Plage" was één van de vele schepen die vanuit de haven uitvaarden voor korte zeetochten. Dit vaartuig was de vroegere Nederlandse mailboot "De Zuiderzee". In 1913 werd het vaartuig uit dienst genomen en te koop gesteld voor 800 engelse ponden.

Postkaart : Pakketboot "Marie-Henriette" in de havengeul van Oostende

Postkaart 2406. Ostende - Sortie de la malle . De "Marie-Henriette" werd gebouwd bij John Cockerill en kwam in dienst in 1893. Het schip haalde 22,2 knopen en was het snelste passagiersschip ter wereld op dat ogenblik. Zo behaalde de lijn haar eerste internationaal rekord. Op 24 oktober 1914 liep de "Marie-Henriette op de rotsen te Harfleur en zonk. Alle opvarenden met inbegrip van 650 gekwetste soldaten werden gered.
 

Postkaart : Pakketboot "Princesse Henriette".

Princesse Henriette. 1098 gross tons. Held world record for the fastest paddle steamer. Built 1888 by Denny & Bros of Dumbarton. Broken up Holland 1922. Gebouwd in 1888 bij William Denny & Brothers uit Dumbarton. 1460 ton en haalde een snelheid van meer dan 21 knopen. De afstand Oostende-Dover werd afgelegd in 3u20.