SPOORWEGEN ; STATIONS

Foto (kopie) : Raderstoomboot "Prince Baudouin"

Foto : 15 x 9 cm. - De raderstoomboot "Prince Baudouin" gemeerd aan de "Débarcadère" of Pakketbotenkaai, nabij het eerste Zeestation. In dienst van 1872 tot 1892. We zien op de achtergrond de Sint-Pieterskerk.

Foto : Adolf VAN GLABBEKE

Burgemeester Adolf VAN GLABBEKE in het Oostends station, naast hem zijn echtgenote, schepenen Frans VAN CAILLIE en Maurice QUAGHEBEUR, achter hen schepen Kamiel DEHOUCK en Roger DE RAMEE kursaalconcessionnaris.

Foto : Afbraak toren tweede spoorwegstation (Oostende-Stad).

Foto 15 x 10. Met zicht op het Ernest Feysplein gelegen op de Hazegraswijk. De toren valt... men had plannen om er een helihaven te bouwen ! ?... nu 2016 weten we beter wat er allemaal op die ruimte is gekomen, van circus tot jeugdclubs en nu de woontoren "De Mast", het flatgebouw "De Ra" en het grootwarenhuis "Delhaize".  (Georges Van Duyvenboden)

Foto : Afbraak tweede spoorwegstation (Oostende-Stad).

Foto 15 x 10. Zicht vanaf de Vindictivelaan op de wijk Hazegras en de afbraak van het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad). Het spoorwegstation was sedert 1946 niet meer in gebruik. Een nieuwe bestemming is er nooit gekomen, dan maar afbreken !

Foto : De Handelsdokken (1872)

Foto genomen toen aan het Eerste Handelsdok grote werken werden uitgevoerd, waaronder het halveren van de oude Visserskreek. Links "Hôtel de la Maison Blanche", het "Wachthuis" en daarachter het "Hope Hotel". Centraal het Eerste Zeestation.

Foto : De Keizerskaai, thans Vindictivelaan (ca. 1890)

De Keizerskaai vanaf de Sint-Jorisstraat (links), thans Dekenijstraat. Op de voorgrond het eerste handelsdok. Het witte gebouw achter de driemaster is het "Hôtel du Nouveau Débarcadère" op de hoek met de Zuidstraat. Het werd gesloopt in 1899 voor de bouw van het Zeevaartcommissariaat, genaamd "Pilotage". Op het einde het eerste Zeestation.

Foto : De velodroom in het Maria-Hendrikapark

Een panoramisch zicht van op de nieuwe watertoren in het Maria- Hendrikapark op de Hazegraswijk. Vooraan de velodroom en er achter de Kazerne Bootsman Jonsen. Zicht op de Graaf De Smet de Naeyerlaan en rechts de Graaf De Smet de Naeyerbruggen. Het Zeestation met de havengeul.

Foto : Eerste Wereldoorlog. Haven (1915, 1917)

Formaat : 8,5 x 12 cm. - nr.1 : Tweede vuurtoren vernield (07/09/1915) ; nr.2 : Visserskaai, kantoren Zeewezen naast het Zeestation (05/06/1917) ; nr.3 : Stapelhuiskaai (05/09/1917) ; nr.4 : Visserskaai (22/09/1917) ; nr.5 : Oude Vismijn (25/09/1917). - Map 29A/26a  

Foto : Haven.

Foto 18 x 13. Zicht op havengeul met de pakketboot "Prince Philippe" die aangemeerd ligt aan het "Controlegebouw der Car-ferry. Let op de "tijtoren", waarop een synoptische schaal aangebracht wordt met automatische aanduiding van de waterstand via speciale verlichting. Bovenaan de toren, een vlaggenmast en een grote driezijdige klok. Let op de twee dukdalven

Foto : Het Hazegras

Foto 15 x 12.5. Algemeen zich op het Hazegras. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad), gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. De gebouwen gelegen aan de Keizerskaai ten zuiden van het eerste handelsdok zijn, van links naar rechts, de cafés "De Koophandel" en "In 't Vuurschip" en het oud politiekantoortje.

Foto : Luchtopname van het eerste handelsdok met op de achtergrond het nieuw zeestation (1920) (sic)

Carte Luxe Thomas. 2. Ostende - Panorama vers la nouvelle gare Maritime. "De datering lijkt mij niet juist. Op de achergrond de tweede vuurtoren, vernield door de Duitsers in 1915 en een onbeschadigd Zeestation. 1913-1914 lijkt mij juister" (Georges Van Duyvenboden)

Foto : Prinses Margaretha van Denemarken

Zondagmorgen 16 april om 9 uur kwam prinses Margaretha II van Denemarken in het station van Oostende aan. Zij kwam met de Noord-Express uit Brussel. We zien haar hier met de heren Jullitse, ambassadeur van Denemarken te Brussel (links) en Marie-Jozef Porta, gemeenteraadslid en vice-consul van Denemarken (rechts). Rechts de stationschef. Het was die dag haar 21ste verjaardag.

Foto : Prinses Margaretha van Denemarken

Prinses Margaretha van Denemarken is zonet aangekomen per trein in Oostende. Marie-Jozef PORTA, gemeenteraadslid en vice-consul van Denemarken en de stationschef verwelkomen haar. Rechts, Emil Vanbellinghen, commandant van de "maalboot"

Foto : Royalty in Oostende

Foto 18 x 13. Aankomst van Koning Albert I en Koningin Elisabeth te Oostende voor de inhuldiging van het Thermaal Instituut. Links, schepen Georges Verhaeghe en rechts, burgemeester Edouard Moreaux.

Foto : Royalty in Oostende

Foto 18 x 13. Het Zeestation. Aankomst van Koning Albert I en Koningin Elisabeth te Oostende voo der inhuldiging van het Thermaal Instituut. Ze worden ontvangen door burgemeester Edouard Moreaux en schepen Georges Verhaeghe

Postkaart : De handelsdokken en het zeestation

Postkaartalbert 48. Ostende. Les bassins et la Gare Maritime. Ostend. The Docks. Links op de voorgrond het torentje van de "Pilotage", of Zeevaartcommissariaat en op de achtergrond het zeestation. Rechts het afleidingskanaal naar het kanaal Oostende Brugge. De middenslagtreiler O.25 "Koning Albert" aangemeerd aan de Froid Industriel, Stapelhuiskaai = Quai de l'Entrepôt. Op de achergrond pakketboten aangemeerd in de haven.

Postkaart : De handelsdokken en het zeestation

Ostende. Les Bassins et la Gare Maritime. Ostend. The Docks. Albert n° 48. Het eerste handelsdok. Links zien we het torentje van de "Pilotage", of het Zeevaartcommissariaat gelegen aan de Vindictivelaan. Vissersvaartuigen aangemeerd en rechts het afleidingskanaal naar de vaart Oostende - Brugge. Op de achtergrond het Zeestation en pakketboten. Zie ook inventarisnummer 2015/0384

Postkaart : Eerste handelsdok

Edit. V.G.[Victor Grégoire], 42, Avenue du Midi, Bruselles. - Ostende - Arrivée des pêcheurs. - Het lossen van de bennen vis. Twee vissersvaartuigen van de rederij "Pêcheries à Vapeur". Op de achtergrond het spoorwegstation "Oostende-Stad" aan de Vandersweepplaats. Map 041D/85 

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Zeestation

Nels. Edition J. Revyn, 14, rue du Canada, Bruxelles. - Ruines d'Ostende. The ruins at Ostend 1914-1918. Coin de la gare maritime. Part of the harbor station. - Op 5 juni 1917 werden de kantoren van het Zeewezen, gelegen naast het Hotel Terminus van het Zeestation, zwaar getroffen door een beschieting vanuit zee. - Map 029A/70a

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Le Bassin Intérieur. Oostende. De Binnendok. Albert 95. We zien het tweede handelsdok met aangemeerde jachten. Vanaf 15 juni tot 30 september was het tweede handelsdok voorbehouden voor pleziervaartuigen, jachten, die er één maand gratis konden aanmeren. Rechts het tweede spoorwegstation (1882) gelegen aan de Stationskaai (Quai de la Gare). Met zicht op de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein, op de wijk Hazegras.

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Le Bassin du Commerce. We zien het eerste handelsdok met links het stapelhuis van de stad. Er achter het tweede spoorwegstation (Oostende-Station). De handelsdokken gelegen langs de Keizerskaai (Quai de l'Empereur). Uit erkentelijkheid aan de Oostenrijkse keizer Jozef II gaf men zijn naam aan de weg langs de eerste twee handelsdokken. Weg die ontstaan was na de ontmanteling van de zuidelijke vestingen in 1781. Tot eind septemver 1912 droegen alle straten en kaaien rondom de handelskommen deze naam. Bron : Straatnamen van A tot Z / Daniel Deschacht. 1998, p.83. Plate BIB B235.

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart Albert 93. Ostende. Le bassin intérieur. Oostende. De binnendok. Aangemeerd in het tweede handelsdok, Aviso " Ville d'Anvers " visserijwachtschip, gebouwd in 1884 bij Cockerill te Hoboken. Het was een brik uit staal gebouwd met hulpstoomvermogen. Ze voerde twee masten met razeilen voor een totaal van 713 m2. De stoommachine die de enige schroef aandreef, ontwikkelde 950 pk waardoor het vaartuig een kruissnelheid van 9 kn. verkreeg. Ze was 69 meter lang, had een breedte van 9 meter en 3,60 meter diepgang.

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Bassin Montgomery. Albert n° 142. Titel van prentkaart onjuist. Het eerste handelsdok. Door de bouw van de Mercatorsluizen, begin de zeventiger jaren, veranderen de handelsdokken in een jachthaven, de Mercatorjachthaven, nu Mercator Marina. Op de achtergrond het tweede sproowegstation (Oostende-Stad)

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart : Ed. V.G. 42 avenue du midi, Bruxelles (Victor Grégoire). Ostende - Le port. Het Zeevaartcommissariaat op de hoek van de Keizerskaai en de Zuidstraat. Café de Roubaix. Vissersvaartuigen in het eerste handelsdok, o.a. de O.88 Bernard, een stoomtreiler van de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens". Rechts op de achtergrond het oude Zeestation.

Postkaart : Haven

Ostende. Vue vers la mer. Nels serie Ostende. Links, aangemeerd de pakketboten  "Princesse Joséphine" en  "Princesse Elisabeth" nabij het Zeestation. Rechts, de sleepboot "Remorque". (Volksnaam "Zwarte Triene"). Op de achtergrond de torens van de Sint Petrus en Pauluskerk.

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nelsserie 13 nr 22. Ostende. La Station et Panorama de l'Entrée de la Ville. The Sation and General View at the entrance of the Town. Algemeen zicht van de Hazegraswijk. Op de voorgrond de handelsdokken en Kapellebrug. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad) gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernst Feysplein

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nels 4. Place de la gare. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Op de voorgrond het eerste handelsdok met aangemeerde vissersvaartuigen. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad), gebouwd tussen 1880 en 1882 aan de Vandersweepplaats, nu het Ernest Feysplein. Links het politiebureau (1905) naar de plannen van architect Gustaaf Vandamme. Inspelend op de stationsfunctie is het plein omgeven door winkelhuizen, herbergen en hotels opgetrokken in neo-Vlaamse renaissancestijl in de periode 1901-1909.

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nels. Ostende. La Station et Panorama de l'Entrée de la Ville. The Station and General View at the entrance of the Town. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Vooraan de handelsdokken en Kapellebrug. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad) gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Ostende. La Gare Centrale. Met zicht op de Vandersweepplaats op de wijk Hazegras. Sedert 1888, de vroegere benaming was Place Neuve. François Van Der Sweep, ingenieur, voorzitter raad van bestuur van de Belgische spoorwegen. Als hoofdingenieur stond hij in voor de ontmantelingswerken (1865-1875) te Oostende. Geboren te Oostende (Jozef II-straat) op 25 maart 1821 en overleden te Elsene op 2 mei 1884. Bron : Straatnamen van Oostende van A tot Z / Daniel Deschacht. 1982, p.163. Plate BIB B235

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Postkaart : VED, nr. 327. (Imp. V. Ernult-Doncs, 20, rue des Chartreux, Bruxelles). Ostende - Le Gare et le Port. Het oud spoorwegstation (1880-1882), gelegen aan de zuidkant van het Tweede Handelsdok, de Keizerskaai, vanaf 1912 de Stationskaai (Quai de la Gare). Met zicht op de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. Architect Felix Laureys ontwierp het station in de geest van de Engelse laatgotiek, de zogenaamde Tudor-gotiek.

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Postkaart : Editeur V.G. 42 Avenue du midi, Bruxelles (Victor Grégoire). Ostende - La Gare. Gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein op de Hazegraswijk. Literatuur : Bouwmeesters van Oostende-Belle-Epoque. XIV. Felix Laureys / Norbert Hostyn. In : De Plate, 1978, p.105-106. Raadpleegbaar via de Plate in PDF-formaat.

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Ostende. La Station III. Sugg serie 7 n° 125. Het tweede spoorwegstation (1882) gelegen aan de Keizerskaai, vanaf 1912 Stationskaai, nu Leopold III-laan, aan de zuidkant van het tweede handelsdok.

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Ostende - La Gare. Op de voorgrond het eerste handelsdok en een Ijslandvaarder van de rederij Pêcheries à Vapeur aangemeerd aan de Stapelhuiskaai. De brug met toegang tot het tweede handelsdok en op de achtergrond het tweede spoorwegstation aan de Stationskaai (Quai de la Gare),vanaf oktober 1912, voordien Keizerskaai.

Postkaart : Het zeestation en de handelsdokken

Postkaart Nels serie 13 nr 101. La gare maritime et bassin du commerce. Rechts de O.79 "Vrede", met als eigenaar L. de Prince en reder A. Hamman. Links de O.201 "Voorzorg", met als eigenaar Ch. Ramon en reder A. Vandewalle. (Rapport sur l'administration et la situation des affaires de la Ville d'Ostende. 1898, p.157-158)

Postkaart : Pakketboot "Princesse Elisabeth"

Ostende - Le Princesse Elisabeth nouvelle malle à turbines. - We zien de pakketboot "Princesse Elisabeth" in de haven van Oostende, nabij de "Débarcadère" of Pakketbotenkaai. Rechts, het eerste Zeestation en veel passagiers die wachten om in te schepen.

Postkaart : Pilotage

Ostende. Le pilotage. Links vissersvaartuigen van de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens" in het eerste handelsdok. O.a de O.97 "Marie-Louise". Links de "Pilotage" of het Zeevaartcommissariaat gelegen aan de Keizerskaai, vanaf 1919 Vindicitivelaan, hoek Zuidstraat. Op de achtergrond het Zeestation

Postkaart : Sint Petrus en Pauluskerk en het Zeestation

Postkaart : Van Mieghem A., Oostende, N° o/134. Luchtfoto van de omgeving van de Sint Petrus en Pauluskerk met de "Peperbusse", de toren van de door brand vernielde Sint Pieterskerk. De handelsdokken, nu de Mercator jachthaven, een gedeelte van de wijk Hazegras en de Leopold III-laan. Links het Zeestation. Map 041B/74 

Postkaart : Sluizen

Postkaart : Nels, série Ostende, nr. 77. Ostende - Une écluse. De sluis, gebouwd in 1821, die toegang gaf tot het eerste handelsdok. De sluis was 58,50 m. lang en 12 m. breed. De achtergrond, de Vindictivelaan, met rechts het Waterhuis met opschrift "General Supply of Drink Water" en op de achtergrond met toren de "Pilotage". De achtergrond links, het tweede spoorwegstation.

Postkaart : Spooremplacement van het Zeestation (1919)

Nels. Edition J. Revyn, 14, rue du Canada, Bruxelles. - Ruines d'Ostende 1914-1918 - Pont du chemin de ver et abri souterrain. The ruins at Ostend 1914-1918 - The railway bridge and underground shelter. - Het Zeestation werd door de Duitsers niet intensief gebruikt. Na de zware schade opgelopen in 1917 werden vele delen van de metaalconstructies gesloopt en afgevoerd als schroot naar de hoogovens de de Duitse staalindustrie. De treinsporen werden, op één spoor na, opgebroken en gebruikt voor de aanleg van nieuwe en het herstel van beschadigde spoorlijnen.

Postkaart : Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein

Ostende. la Place de la Gare. De Vandersweepplaats met links het tweede spoorwegstation (1882). Op de voorgrond een kiosk. Een kusttram komt aan bij het wachthuisje. In het eerste handelsdok liggen visserijvaartuigen aangemeerd. Op de achtergrond, links de "Peperbusse", de toren van de door brand vernielde Sint Pieterskerk en rechts de Sint Petrus en Pauluskerk

Postkaart : Visserskaai

Postkaart Albert 25. Ostende. Le Port et la Gare Maritime. Ostend. The Harbour and the Naval Station. Vissersboten aangemeerd in het Schuildok, nu Montgomerydok. Op de achtergrond het Zeestation en ervoor de oude vismijn of De Cirk. Op de Visserskaai, gestationeerde viskarren en vooraan een rek droogvis.

Postkaart : Visserskaai

Postkaarten Albert 25. Ostende : La Port et la Gare Maritime. Ostend. The Harbour and Naval Station. Vissersboten aangemeerd in het Schuildok, nu Montgomerydok. Op de achtergrond het Zeestation en ervoor de oude vismijn of De Cirk. Op de Visserskaai, gestationeerde viskaaren en vooraan een rek droogvis