VINDICTIVELAAN

Advertentie : SAIT. Vindictivelaan 7 en Rederijkaai Oostende

Stelt vertrouwen in ondervinding !. SAIT. Verkoopt. Verhuurt. Onderhoudt. Alle radio-electrische toestellen voor de zeevaart. Radiotelegrafie. Radiotelefonie. Richtingzoekers. Ultra-sonore dieptemeters. Radar. Muziekversterkers en het allernieuwste op radiogebied. Voor alle soorten van schepen. Société Anonyme Internationale de Télégraphie Sans Fil. Brussel, 25 Regentlaan. Antwerpen, 5-7 Lombardstraat. Oostende, 7 Vindictivelaan, Rederijkaai. Zeebrugge, 36 Tijdokstraat.

Foto : Bezoek Montgomery. 1948

Veldmaarschalk MONTGOMERY, schepen Emiel VROOME, commodore TIMMERMANS (?) e.a. steken de Vindictivelaan over naar het Gerechtshof dat toen dienst deed als stadhuis.Op de achtergrond de ingang van het "Panorama de l'Yser", gebouwd in 1924 op het deels, na de Eerste Wereldoorlog, gedempte derde handelsdok, op de hoek met de Stockholmstraat.

Foto : De Vindictivelaan (1926)

Huizenrij gelegen tussen de Zuidstraat, links, en het Sint Petrus en Paulusplein, rechts. We zien van links naar rechts : Café "Rust der Visschers", café "'t Nieuw Wit Huis (A Driesmans Kallemin), Café "De Zilveren Kroon", "Agence Continentale Anglaise", "Agence Southern Railway of England".

Foto : Scheepswerf Panesi aan het derde handelsdok.

Foto z/w 24x17.5 (kopie). Bouw van een houten vissersvaartuig. Links het gebouw van het "Panorama van den Ijzer". Rechts op de achtergrond het hotel "Thermes", in de volksmond "kanonhotel". In de Eerste Wereldoorlog diende het hotel als hospitaal. Na de oorlog als woonst hoofdzakelijk voor uitgeweken vissersfamilies die uit Engeland terugkwamen en dakloos waren. In die tijd staken overal buizen door de vensters die als schoorstenen dienden voor de kachels van de bewoners. Vandaar de volksnaam "kanonhotel".

Foto : Vindictivelaan

Foto genomen vanop de hoek Vindictivelaan en Aartshertoginnestraat (vanop Kanonhotel ?) van het Stadhuis. Rechts de Vindictivelaan, in de achtergrond (links) de Oude watertoren . Er staan nog geen verkeerslichten op het kruispunt. Foto werd genomen kort na de ingebruikname van het stadhuis. De eerste steen werd gelegd in 1956 en volledig in gebruik genomen in 1961. Gebouwd door de Algemene Ondernemingen Weduwe Jerome Van Coillie, naar het ontwerp van de architecten Victor Bourgeois (Antwerpen) en André Daniels (Oostende).

Postkaart : De handelsdokken en het zeestation

Ostende. Les Bassins et la Gare Maritime. Ostend. The Docks. Albert n° 48. Het eerste handelsdok. Links zien we het torentje van de "Pilotage", of het Zeevaartcommissariaat gelegen aan de Vindictivelaan. Vissersvaartuigen aangemeerd en rechts het afleidingskanaal naar de vaart Oostende - Brugge. Op de achtergrond het Zeestation en pakketboten. Zie ook inventarisnummer 2015/0384

Postkaart : De handelsdokken en het zeestation

Postkaartalbert 48. Ostende. Les bassins et la Gare Maritime. Ostend. The Docks. Links op de voorgrond het torentje van de "Pilotage", of Zeevaartcommissariaat en op de achtergrond het zeestation. Rechts het afleidingskanaal naar het kanaal Oostende Brugge. De middenslagtreiler O.25 "Koning Albert" aangemeerd aan de Froid Industriel, Stapelhuiskaai = Quai de l'Entrepôt. Op de achergrond pakketboten aangemeerd in de haven.

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart Albert 93. Ostende. Le bassin intérieur. Oostende. De binnendok. Aangemeerd in het tweede handelsdok, Aviso " Ville d'Anvers " visserijwachtschip, gebouwd in 1884 bij Cockerill te Hoboken. Het was een brik uit staal gebouwd met hulpstoomvermogen. Ze voerde twee masten met razeilen voor een totaal van 713 m2. De stoommachine die de enige schroef aandreef, ontwikkelde 950 pk waardoor het vaartuig een kruissnelheid van 9 kn. verkreeg. Ze was 69 meter lang, had een breedte van 9 meter en 3,60 meter diepgang.

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart Albert 39.
Vue à vol d'oiseau des bassins et du bld Vindictive.
Bovensluishoofd van de sluis handelsdokken, men ziet de lege deurkasten van voor de verlenging. Op de achtergrond de Keizerskaai, thans Vindictivelaan. Vanaf de Zuidstraat tot aan het Sint Petrus en Paulusplein. Links het Zeevaartcommissariaat, met torentje en rechts op de hoek, het Waterhuis, waar de scheepsvoorraad drinkbaar water werd opgedaan.

Postkaart : Het Hazegras

7. - Ostende : Ancienne Gare. - Oostende : Oude Statie. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Rechts het tweede spoorwegstation (1880-1882). Afgebroken in 1955, nadat er reeds sedert 1946 geen reizigersverkeer meer plaats had. Op de voorgrond de Vindictivelaan waar een politieagent het "drukke" verkeer regelt. Links in het eerste handelsdok zijn vissersvaartuigen aangemeerd, o.a. de O.224 Charles Denise. Sedert 27 februari 1945 werd de Vandersweepplaats omgedoopt tot Ernest Feysplein

Postkaart : Mercator jachthaven

Postkaart : A. Van Mieghem, 8400 Oostende, N° A.294. Oostende - Panorama. Luchtfoto. Het eerste en tweede handelsdok, nu Mercator jachthaven. Links de Vindictivelaan en rechts de Leopold III-laan. Vooraan de "Mercator". Achteraan het Zeestation met de haven, toen er nog Oostende - Dover trafiek was. Map 041B/94b

Postkaart : Panorama

Jachthaven en hotel Melinda AVM O/163. Het kruispunt Vindictivelaan en Leopold II-laan. Rechts hotel Melinda (Mercatorlaan). Uiterst links woontoren "De Mast" (Ernest Feysplein) en ernaast supermarkt Delhaize (Leopold III-laan). In het Mercatordok het museum zeilschip Mercator.

Postkaart : Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein

Ostende. Place de la Gare. Algemeen zicht op de Vandersweepplaats, met links het tweede spoorwegstation (1882). De kusttram komt aan bij het wachthuisje. Auto's en koetsiers wachten op reizigers. Op de achtergrond de Vindictivelaan met op de hoek van de Kapellestraat het "Hôtel de la Couronne" (links) en het "Hôtel du Bassin " (rechts).