WESTSTAKETSEL

Advertentie : PVBA Vollemaere & Crabeels. Prins Albertlaan 85, Bredene

PVBA Vollemaere & Crabeels. Openbare en private waterwerken. Foto : Herbouwen van het Westerstaketsel te Oostende. 1948 - 1949. Bouwheer : Bruggen & Wegen, Oostende. Aannemer : pvba Vollemaere & Crabeels. Zicht op het hoofd in aanbouw zijnde staketsel vanaf het strand.

auteurs: 

Foto : Prins Albert

Prins Albert op het westerstaketsel ter gelegenheid van de jaarlijkse vlootparade,naast hem P.W. SEGERS,minister van defensie,achter hem twee officieren  van de Zeemacht,  links Kapitein ter Zee Jules DELFORGE, rechts Commodore ROBYNS. Ook burgemeester Jan PIERS is er bij. De Zeemacht-officier achteraan is Fregatkapitein Jules Van Dyck, de latere Admiraal. 

Postkaart : HMS Vindictive

M.M.Br. - Ostende, souvenir de la guerre, of the War 1914-18. - Le "Vendictive" (sic) vu du Vieil Estacade. "Vendictive" (sic) as seen from Old Pier. - Detail van de gezonken HMS Vindictive in de havengeul van Oostende. We zien het weststaketsel en op de achtergrond, de Visserskaai (links) en de Zeedijk (rechts)

Postkaart : Pakketboot "Prince Baudouin" in de havengeul van Oostende

La malle Prince Baudouin Nels n°31. Veel volk op het weststaketsel. De "Prince Baudouin" werd gebouwd op de Cockerill scheepswerf. In dienst gesteld op 12 augustus 1934. Het schip vertegenwoordigde een ware revolutie voor het Zeewezen. Het was volledig uitgerust met dieselmotoren, zowel voor de voortstuwing als voor de electrogene groepen. Zelfs de verwarming was electrisch. Het schip was het eerste motorschip ingezet op de kanaaldiensten en bereikte een snelheid van  25,25 knopen (46,75 km).

Postkaart : Pakketboot "Princesse Marie-José" in de havengeul van Oostende

Postkaart Nels. Ostende. L'Estacade et le départ de la Malle. Oostende. De Havendam en het vertrek van een Stoomboot. Veel volk op het weststaketsel. Liep op 19 oktober 1922 van stapel en kwam in dienst in 1923. Het schip kon 1200 passagiers inschepen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het schip overgedragen aan de Royal Navy en deed eerst dienst als opleidingsschip voor de anti-duikbootoorlog en later als depotschip in Ijsland. Het droeg eerst de naam HMS "Nemesis" en later HMS "Baldur". In 1946 werd het schip terug overgedragen aan het Zeewezen.

Postkaart : Pakketboot "Roi Léopold III" verlaat de haven van Oostende

Postkaart J.V.D.B. 102/23. Met zicht vooraan het weststaketsel en de tijseinpost op het ooststaketsel. De "Roi Léopold III" gebouwd  bij Cockerill te Hoboken en te water gelaten op 9 november 1955 met als meter mevrouw Achille Van Acker. Het vaartuig was de 32ste pakketboot door de werf gebouwd ten behoeve van het Zeewezen. Als hoofdmotor werd de Sulzer SU 58/84 aangehouden uit standaardisatieoverwegingen en gebouwd onder licentie door Cockerill-Ougrée te Seraing. Het schip werd beveiligd door een Sprinkler brandblussysteem.

Postkaart : Weststaketsel

Postkaart. Ostende. - L'Estacade. Oostende. - Het Staketsel. Veel volk op "koptsje van 't hoofd". Links op het einde het wit ijzeren torentje met vast groen licht zichtbaar vanuit zee met mistbel (klok). Het café-paviljoen "Belveder". Rechts, richtingslicht bevestigd tegen de buitenleuning op galgpaal. Dient voor uitvarende schepen.

Postkaart : Weststaketsel

Westerstaketsel T 239. Mooie prentkaart van de havengeul met het Weststaketsel. Op het einde de cafetaria en het wit ijzeren torentje met vast groen licht en mistbel. Rechts, het Klein Strand en het gebouw van de Royal North Sea Yacht Club gelegen aan de ingang van het Montgomerydok. Links, vissersvaartuigen aangemeerd in het Tijdok nabij de Vismijn