ZEESTATION

Foto (kopie) : Raderstoomboot "Prince Baudouin"

Foto : 15 x 9 cm. - De raderstoomboot "Prince Baudouin" gemeerd aan de "Débarcadère" of Pakketbotenkaai, nabij het eerste Zeestation. In dienst van 1872 tot 1892. We zien op de achtergrond de Sint-Pieterskerk.

Foto : Bezoek Elisabeth II, koningin van het Verenigd Koninkrijk

Elisabeth II, koningin van het Verenigd Koninkrijk en prins Philip, hertog van Edinburgh tussen koning Boudewijn en koningin Fabiola, luisteren naar een toespraak door John Lauwereins, waarnemend burgemeester, tijdens hun bezoek aan Oostende. Ze kwamen uit Brugge per trein en werden ontvangen in het salon van het zeestation.

Foto : Bezoek Elisabeth II, koningin van het Verenigd Koninkrijk

Een blijde Elisabeth II, koningin van het Verenigd Koninkrijk met koning Boudewijn en John Lauwereins, waarnemend burgemeester tijdens haar bezoek aan de stad. Zij kwam samen met haar echtgenoot Prins Philip, hertog van Edinburgh vanuit Brugge aan in het zeestation.

Foto : Bezoek Elisabeth II, koningin van het Verenigd Koninkrijk

Elisabeth II, koningin van het Verenigd Koninkrijk en Prins Philip, hertog van Edinburgh krijgen een geschenk tijdens hun bezoek aan de stad. Ook koning Boudewijn en koningin Fabiola zijn er bij. Zij ontvingen een scheepsmodel van de O.66 voor hun zonen Edward en Andrew. Hier in het salon van het zeestation.

Foto : De Handelsdokken (1872)

Foto genomen toen aan het Eerste Handelsdok grote werken werden uitgevoerd, waaronder het halveren van de oude Visserskreek. Links "Hôtel de la Maison Blanche", het "Wachthuis" en daarachter het "Hope Hotel". Centraal het Eerste Zeestation.

Foto : De Keizerskaai, thans Vindictivelaan (ca. 1890)

De Keizerskaai vanaf de Sint-Jorisstraat (links), thans Dekenijstraat. Op de voorgrond het eerste handelsdok. Het witte gebouw achter de driemaster is het "Hôtel du Nouveau Débarcadère" op de hoek met de Zuidstraat. Het werd gesloopt in 1899 voor de bouw van het Zeevaartcommissariaat, genaamd "Pilotage". Op het einde het eerste Zeestation.

Foto : De velodroom in het Maria-Hendrikapark

Een panoramisch zicht van op de nieuwe watertoren in het Maria- Hendrikapark op de Hazegraswijk. Vooraan de velodroom en er achter de Kazerne Bootsman Jonsen. Zicht op de Graaf De Smet de Naeyerlaan en rechts de Graaf De Smet de Naeyerbruggen. Het Zeestation met de havengeul.

Foto : Eerste Wereldoorlog. Haven (1915, 1917)

Formaat : 8,5 x 12 cm. - nr.1 : Tweede vuurtoren vernield (07/09/1915) ; nr.2 : Visserskaai, kantoren Zeewezen naast het Zeestation (05/06/1917) ; nr.3 : Stapelhuiskaai (05/09/1917) ; nr.4 : Visserskaai (22/09/1917) ; nr.5 : Oude Vismijn (25/09/1917). - Map 29A/26a  

Foto : Luchtopname van het eerste handelsdok met op de achtergrond het nieuw zeestation (1920) (sic)

Carte Luxe Thomas. 2. Ostende - Panorama vers la nouvelle gare Maritime. "De datering lijkt mij niet juist. Op de achergrond de tweede vuurtoren, vernield door de Duitsers in 1915 en een onbeschadigd Zeestation. 1913-1914 lijkt mij juister" (Georges Van Duyvenboden)

Foto : Royalty in Oostende

Foto 18 x 13. Aankomst van Koning Albert I en Koningin Elisabeth te Oostende voor de inhuldiging van het Thermaal Instituut. Links, schepen Georges Verhaeghe en rechts, burgemeester Edouard Moreaux.

Foto : Royalty in Oostende

Foto 18 x 13. Het Zeestation. Aankomst van Koning Albert I en Koningin Elisabeth te Oostende voo der inhuldiging van het Thermaal Instituut. Ze worden ontvangen door burgemeester Edouard Moreaux en schepen Georges Verhaeghe

Postkaart : De handelsdokken en het zeestation

Postkaartalbert 48. Ostende. Les bassins et la Gare Maritime. Ostend. The Docks. Links op de voorgrond het torentje van de "Pilotage", of Zeevaartcommissariaat en op de achtergrond het zeestation. Rechts het afleidingskanaal naar het kanaal Oostende Brugge. De middenslagtreiler O.25 "Koning Albert" aangemeerd aan de Froid Industriel, Stapelhuiskaai = Quai de l'Entrepôt. Op de achergrond pakketboten aangemeerd in de haven.

Postkaart : De handelsdokken en het zeestation

Ostende. Les Bassins et la Gare Maritime. Ostend. The Docks. Albert n° 48. Het eerste handelsdok. Links zien we het torentje van de "Pilotage", of het Zeevaartcommissariaat gelegen aan de Vindictivelaan. Vissersvaartuigen aangemeerd en rechts het afleidingskanaal naar de vaart Oostende - Brugge. Op de achtergrond het Zeestation en pakketboten. Zie ook inventarisnummer 2015/0384

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Zeestation

Nels. Edition J. Revyn, 14, rue du Canada, Bruxelles. - Ruines d'Ostende. The ruins at Ostend 1914-1918. Coin de la gare maritime. Part of the harbor station. - Op 5 juni 1917 werden de kantoren van het Zeewezen, gelegen naast het Hotel Terminus van het Zeestation, zwaar getroffen door een beschieting vanuit zee. - Map 029A/70a

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart : Ed. V.G. 42 avenue du midi, Bruxelles (Victor Grégoire). Ostende - Le port. Het Zeevaartcommissariaat op de hoek van de Keizerskaai en de Zuidstraat. Café de Roubaix. Vissersvaartuigen in het eerste handelsdok, o.a. de O.88 Bernard, een stoomtreiler van de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens". Rechts op de achtergrond het oude Zeestation.

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart Albert 93. Ostende. Le bassin intérieur. Oostende. De binnendok. Aangemeerd in het tweede handelsdok, Aviso " Ville d'Anvers " visserijwachtschip, gebouwd in 1884 bij Cockerill te Hoboken. Het was een brik uit staal gebouwd met hulpstoomvermogen. Ze voerde twee masten met razeilen voor een totaal van 713 m2. De stoommachine die de enige schroef aandreef, ontwikkelde 950 pk waardoor het vaartuig een kruissnelheid van 9 kn. verkreeg. Ze was 69 meter lang, had een breedte van 9 meter en 3,60 meter diepgang.

Postkaart : Haven

Ostende. Vue vers la mer. Nels serie Ostende. Links, aangemeerd de pakketboten  "Princesse Joséphine" en  "Princesse Elisabeth" nabij het Zeestation. Rechts, de sleepboot "Remorque". (Volksnaam "Zwarte Triene"). Op de achtergrond de torens van de Sint Petrus en Pauluskerk.

Postkaart : Het zeestation en de handelsdokken

Postkaart Nels serie 13 nr 101. La gare maritime et bassin du commerce. Rechts de O.79 "Vrede", met als eigenaar L. de Prince en reder A. Hamman. Links de O.201 "Voorzorg", met als eigenaar Ch. Ramon en reder A. Vandewalle. (Rapport sur l'administration et la situation des affaires de la Ville d'Ostende. 1898, p.157-158)

Postkaart : Mercator jachthaven

Postkaart : A. Van Mieghem, 8400 Oostende, N° A.294. Oostende - Panorama. Luchtfoto. Het eerste en tweede handelsdok, nu Mercator jachthaven. Links de Vindictivelaan en rechts de Leopold III-laan. Vooraan de "Mercator". Achteraan het Zeestation met de haven, toen er nog Oostende - Dover trafiek was. Map 041B/94b

Postkaart : Pakketboot "Princesse Elisabeth"

Ostende - Le Princesse Elisabeth nouvelle malle à turbines. - We zien de pakketboot "Princesse Elisabeth" in de haven van Oostende, nabij de "Débarcadère" of Pakketbotenkaai. Rechts, het eerste Zeestation en veel passagiers die wachten om in te schepen.

Postkaart : Pilotage

Ostende. Le pilotage. Links vissersvaartuigen van de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens" in het eerste handelsdok. O.a de O.97 "Marie-Louise". Links de "Pilotage" of het Zeevaartcommissariaat gelegen aan de Keizerskaai, vanaf 1919 Vindicitivelaan, hoek Zuidstraat. Op de achtergrond het Zeestation

Postkaart : Sint Petrus en Pauluskerk en het Zeestation

Postkaart : Van Mieghem A., Oostende, N° o/134. Luchtfoto van de omgeving van de Sint Petrus en Pauluskerk met de "Peperbusse", de toren van de door brand vernielde Sint Pieterskerk. De handelsdokken, nu de Mercator jachthaven, een gedeelte van de wijk Hazegras en de Leopold III-laan. Links het Zeestation. Map 041B/74 

Postkaart : Spooremplacement van het Zeestation (1919)

Nels. Edition J. Revyn, 14, rue du Canada, Bruxelles. - Ruines d'Ostende 1914-1918 - Pont du chemin de ver et abri souterrain. The ruins at Ostend 1914-1918 - The railway bridge and underground shelter. - Het Zeestation werd door de Duitsers niet intensief gebruikt. Na de zware schade opgelopen in 1917 werden vele delen van de metaalconstructies gesloopt en afgevoerd als schroot naar de hoogovens de de Duitse staalindustrie. De treinsporen werden, op één spoor na, opgebroken en gebruikt voor de aanleg van nieuwe en het herstel van beschadigde spoorlijnen.

Postkaart : Visserskaai

Postkaart Albert 25. Ostende. Le Port et la Gare Maritime. Ostend. The Harbour and the Naval Station. Vissersboten aangemeerd in het Schuildok, nu Montgomerydok. Op de achtergrond het Zeestation en ervoor de oude vismijn of De Cirk. Op de Visserskaai, gestationeerde viskarren en vooraan een rek droogvis.

Postkaart : Visserskaai

Postkaarten Albert 25. Ostende : La Port et la Gare Maritime. Ostend. The Harbour and Naval Station. Vissersboten aangemeerd in het Schuildok, nu Montgomerydok. Op de achtergrond het Zeestation en ervoor de oude vismijn of De Cirk. Op de Visserskaai, gestationeerde viskaaren en vooraan een rek droogvis