ZEEVAARTCOMMISSARIAAT

Foto : Het Vander Sweepplein,, thans Ernest Feysplein (ca. 1910

Koetsiers wachten op de aankomst van de trein. Rechts, het politiebureau in neo-Vlaamse renaissance, gebouwd in 1905 naar de plannen van architect Gustaaf Vandamme en uitgevoerd door de aannemers Demeester en Lingier. - Aan de overkant zien we rechts, het Zeevaartcommissariaat ook "Pilotage" genoemd, op de hoek van de Zuidstraat en de Keizerskaai. De straat met zicht op de Sint Petrus en Pauluskerk is de Sint-Jorisstraat, thans Dekenijstraat. 

Postkaart : Afleidingskanaal

Postkaart : Le Bon, éditeur, Ostende, nr. 91. Bijgekleurd. Ostende - Vieux Bassins. Het afleidingskanaal van het kanaal Oostende - Brugge dat in verbinding stond met de handelsdokken. De spoorwegbrug is open. Verbindt het Zeestation met Oostende-Station. Zichtbaar het torentje van het Zeevaartcommissariaat, of "De Pilotage" aan de Keizerskaai. Het kanaal werd gedempt in 1936.( x 2 kleut en zw)

Postkaart : Commissariat Maritime

Hoek Keizerskaai, nu Vindictivelaan en Zuidstraat. "Ook bekend als het Waterschoutsambt, Stuurmanshuis of de "Pilotage". Gebouwd in de periode 1898-1899 door aannemer Gebr. Demeyer uit Gent naar de plannen van de Brugse architect Charles De Wulf. Op die plaats stonden voordien drie hotels of herbergen (Hôtel des Brasseurs, Hoek van Holland en Windsor Castle). Gebouwd in neo-Vlaamse Renaissancestijl". Literatuuropgave : De "Pilotage" gesloopt / Guido Walters. In : Het Visserijblad, 02/02/1990, p.90. Aanwezig in de Plate BIB.

Postkaart : De handelsdokken en het zeestation

Postkaartalbert 48. Ostende. Les bassins et la Gare Maritime. Ostend. The Docks. Links op de voorgrond het torentje van de "Pilotage", of Zeevaartcommissariaat en op de achtergrond het zeestation. Rechts het afleidingskanaal naar het kanaal Oostende Brugge. De middenslagtreiler O.25 "Koning Albert" aangemeerd aan de Froid Industriel, Stapelhuiskaai = Quai de l'Entrepôt. Op de achergrond pakketboten aangemeerd in de haven.

Postkaart : De handelsdokken en het zeestation

Ostende. Les Bassins et la Gare Maritime. Ostend. The Docks. Albert n° 48. Het eerste handelsdok. Links zien we het torentje van de "Pilotage", of het Zeevaartcommissariaat gelegen aan de Vindictivelaan. Vissersvaartuigen aangemeerd en rechts het afleidingskanaal naar de vaart Oostende - Brugge. Op de achtergrond het Zeestation en pakketboten. Zie ook inventarisnummer 2015/0384

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart Albert 39.
Vue à vol d'oiseau des bassins et du bld Vindictive.
Bovensluishoofd van de sluis handelsdokken, men ziet de lege deurkasten van voor de verlenging. Op de achtergrond de Keizerskaai, thans Vindictivelaan. Vanaf de Zuidstraat tot aan het Sint Petrus en Paulusplein. Links het Zeevaartcommissariaat, met torentje en rechts op de hoek, het Waterhuis, waar de scheepsvoorraad drinkbaar water werd opgedaan.

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart : L.L. Brux., nr. 20. (Lagaert). Ostende - Les Bassins. Vissersvaartuigen van o.a. de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens" aangemeerd aan de Keizerskaai, vanaf 1919 Vindictivelaan. Het gebouw met torentje is het Zeevaartcommissariaat of in de volksmond de "Pilotage", gelegen hoek Keizerskaai en Zuidstraat. Links café restaurant "North Star" op de hoek Keizerskaai en Sint-Joristraat.

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart Albert 93. Ostende. Le bassin intérieur. Oostende. De binnendok. Aangemeerd in het tweede handelsdok, Aviso " Ville d'Anvers " visserijwachtschip, gebouwd in 1884 bij Cockerill te Hoboken. Het was een brik uit staal gebouwd met hulpstoomvermogen. Ze voerde twee masten met razeilen voor een totaal van 713 m2. De stoommachine die de enige schroef aandreef, ontwikkelde 950 pk waardoor het vaartuig een kruissnelheid van 9 kn. verkreeg. Ze was 69 meter lang, had een breedte van 9 meter en 3,60 meter diepgang.

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart : Ed. V.G. 42 avenue du midi, Bruxelles (Victor Grégoire). Ostende - Le port. Het Zeevaartcommissariaat op de hoek van de Keizerskaai en de Zuidstraat. Café de Roubaix. Vissersvaartuigen in het eerste handelsdok, o.a. de O.88 Bernard, een stoomtreiler van de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens". Rechts op de achtergrond het oude Zeestation.

Postkaart : Pilotage

Postkaaart : L. Lagaert, Brux., nr. 65. Ostende - Le pilotage. Bassins. Het gebouw met het torentje is het Zeevaartcommissariaat, ook de Pilotage genoemd, gelegen hoek Keizerskaai en Zuidstraat. In dit gebouw waren het Loodswezen, het Zeevaartcommissariaat, de Zeevaartschool en de Dienst voor de Zeevisserij ondergebracht. Het gebouw, in neo-vlaamse renaissancestijl, werd opgetrokken in de winter van 1898 op 1899, naar de plannen van architect Charles De Wulf. De aannemers waren de gebroeders Demeyer uit Gent.

Postkaart : Pilotage

Ostende. Le pilotage. Links vissersvaartuigen van de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens" in het eerste handelsdok. O.a de O.97 "Marie-Louise". Links de "Pilotage" of het Zeevaartcommissariaat gelegen aan de Keizerskaai, vanaf 1919 Vindicitivelaan, hoek Zuidstraat. Op de achtergrond het Zeestation

Postkaart : Sluizen

Postkaart : Nels, série Ostende, nr. 77. Ostende - Une écluse. De sluis, gebouwd in 1821, die toegang gaf tot het eerste handelsdok. De sluis was 58,50 m. lang en 12 m. breed. De achtergrond, de Vindictivelaan, met rechts het Waterhuis met opschrift "General Supply of Drink Water" en op de achtergrond met toren de "Pilotage". De achtergrond links, het tweede spoorwegstation.

Postkaart : Zeevaartcommissariaat

Postkaart. Ostende. Le pilotage. "In dit gebouw waren drie diensten ondergebracht, elk met een eigen ingang : de Loodsdiensten (Keizerskaai, nu Vindictivelaan), het Zeevaartcommissariaat (hoek Keizerskaai, nu Vindictivelaan en Zuidstraat) met een monumentale ingang waarboven een balkon en de Zeevaartschool (Zuidstraat)." Literatuuropagve : Bouwmeesters van Oostende-Belle-Epoque : XVI : Charles De Wulf / Norbert Hostyn. In : De Plate, 1978, p.169.