Albert

Postkaart : De handelsdokken en het zeestation

Ostende. Les Bassins et la Gare Maritime. Ostend. The Docks. Albert n° 48. Het eerste handelsdok. Links zien we het torentje van de "Pilotage", of het Zeevaartcommissariaat gelegen aan de Vindictivelaan. Vissersvaartuigen aangemeerd en rechts het afleidingskanaal naar de vaart Oostende - Brugge. Op de achtergrond het Zeestation en pakketboten. Zie ook inventarisnummer 2015/0384

Postkaart : Derde Kursaal

Albert nr. 37. [Phototypie A. Dohmen, Bruxelles]. Ostende - Digue et Kursaal. Ostende - Sea-front and Kursaal. De westgevel en Albert I-promenade. Links, op het "groot strand", de kinderclub van "Papa Ours". De badinstellingen onder de Albert I-promenade. Rechts, het uithangbord van "Hotel Pension Restaurant Ferdinand"

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Le Bassin Intérieur. Oostende. De Binnendok. Albert 95. We zien het tweede handelsdok met aangemeerde jachten. Vanaf 15 juni tot 30 september was het tweede handelsdok voorbehouden voor pleziervaartuigen, jachten, die er één maand gratis konden aanmeren. Rechts het tweede spoorwegstation (1882) gelegen aan de Stationskaai (Quai de la Gare). Met zicht op de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein, op de wijk Hazegras.

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Bassin Montgomery. Albert n° 142. Titel van prentkaart onjuist. Het eerste handelsdok. Door de bouw van de Mercatorsluizen, begin de zeventiger jaren, veranderen de handelsdokken in een jachthaven, de Mercatorjachthaven, nu Mercator Marina. Op de achtergrond het tweede sproowegstation (Oostende-Stad)

Postkaart : Pakketboot "Prinses Josephine Charlotte" in de havengeul

Ostende. - Malle Princesse Joséphine-Charlotte. Albert 60. - Het oosterstaketsel met de tijseinpost en op de achtergrond de derde vuurtoren. In gebruik in 1926 en met witte en rode banden bijgeschilderd in 1938.

POSTKAART ROYAL SOVEREIGN

Malle anglaise Royal Sovereign Albert n° 59 Reder G.S.N.C. Lengte 277 ft . Tonnenmaat Brt 1527 . Capaciteit  1600 passagiers. In 1940 gezonken nabij Bary. Ze kwam met dagtoeristen vanuit Engeland naar Oostende.
G.S.N.C. ( General Steam Navigation Co ) Vaarde in het begin Van Gravesend naar Oostende , later van London ( Tower pier  ) via Southend naar Oostende.In de tweede wereldoorlog werd ze opgeëist door de Admiralty en herdoopt tot H.M.S. Royal Scot.